Hybridmatens genombrott i Sverige

Foto Pressbild
Enligt Axfoods senaste Vegobarometer, den åttonde sedan 2016, visar att nästan alla svenskar vid något tillfälle äter vegetarisk mat, och en majoritet gör det minst en gång i veckan. Detta trendmönster tycks vara särskilt framträdande bland unga och kvinnor.

Även om antalet vegetarianer och veganer förblir stabilt, har andelen flexitarianer, som äter vegetariskt men inte helt har slutat med kött, minskat något för första gången. Detta indikerar en skiftande trend i konsumentbeteende mot en mer varierad kosthållning.

”Att vi ser en avmattning i tillväxten är naturligt när vegetarisk mat blivit ett allt vanligare och naturligare inslag i så många svenskars kost. Här ser vi en väldigt tydlig förflyttning över tid. För både klimatets och hälsans skull är det också viktigare att många fortsätter ändra sin kost lite grand – mot mer växtbaserat och mindre kött – än att det blir någon procent fler vegetarianer eller veganer,” säger Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood.

Den vegetariska kosten tycks ha starkast fäste bland unga och kvinnor. Nära 75 procent av unga svenskar äter vegetariskt minst en gång i veckan, medan endast 14 procent är vegetarianer eller veganer. Bland kvinnor äter 63 procent vegetariskt minst en gång i veckan, jämfört med 49 procent bland män.

En intressant trend som Vegobarometern identifierar är framväxten av hybridprodukter, där animaliska och växtbaserade råvaror kombineras för att skapa nya matprodukter. Detta koncept har redan fått fotfäste på marknaden med produkter som Garants Nöt & Grönt-färs, som består av lika delar nötkött och grönsaker.

Ellinor Puerto chef sortimentsutveckling Dagab | Foto Elin Andersson

”Den här typen av hybrid- eller 50/50-produkter, där man blandar animaliska och vegetariska råvaror, är ett väldigt bra exempel på hur vi kan göra det enkelt för konsumenten att göra hållbara val, både för klimatet och hälsan,” säger Ellinor Puerto, chef för sortimentsutveckling på Dagab, Axfoods inköps- och logistikbolag.

Hybridprodukter erbjuder en möjlighet att minska klimatavtrycket jämfört med traditionella köttprodukter samtidigt som de bibehåller en hög smakupplevelse. Garants Nöt & Grönt-färs och liknande produkter har potential att tilltala en bredare publik och uppmuntra till hållbara matval i vardagen.

Vegobarometern 2023 ger verkligen insiktsfulla data om svenskarnas matvanor och attityder gentemot vegetarisk kost och växtbaserade produkter. Med ökad medvetenhet om klimat och hälsa fortsätter intresset för vegetarisk mat att växa och banar väg för innovativa lösningar som hybridprodukter. Med varje nya butiksöppning och varje ny produktalternativ kommer Sverige närmare en mer hållbar och varierad kosthållning för framtiden.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil