Icas miljardsatsning syns fortfarande inte

Ulf Mazur | Foto Pressbild
I maj ökade matpriserna något, och den utlovade miljardsatsningen från Ica har ännu inte blivit märkbar. Tvärtom har Icas priser ökat sedan i mars, enligt färska siffror från Matpriskollen. ”Det skulle verkligen vara bra om satsningen slog igenom även i butiksled”, säger Ulf Mazur, vd och grundare av Matpriskollen.

Enligt Matpriskollens senaste siffror ökade ordinariepriserna på matrelaterade produkter i landets dagligvarubutiker med 0,1 procent i maj. Inkluderas andra produkter blev priserna i stort sett oförändrade.

– De senaste årens ekonomiska läge har pressat konsumenterna som söker mer prisvärde. Detta har inneburit en hög konkurrens bland kedjorna och för konsumenterna gäller det att inte slappna av när de värsta prisökningarna nu avtagit, påminner Ulf Mazur.

Prisutveckling och konsumentbeteende
Prisökningarna har främst drivits av choklad, oljor och färska grönsaker, medan frukt och bär blivit billigare. Chokladpriserna ökade med 2,7 procent i maj, särskilt påverkat av Marabous produkter som steg upp till 20 procent. Samtidigt sjönk fruktpriserna med 2,0 procent, främst tack vare sänkningar på persikor, nektariner och avokado.

Kedjornas egna märkesvaror (EMV) sjönk med 0,2 procent i maj och fortsätter att prispressas mer än leverantörsprodukterna. På ett år har leverantörsprodukterna ökat med 2,4 procent medan EMV endast ökat med 1,5 procent.

Maktspelet mellan kedjor och varumärken
Mazur förklarar att kedjorna flyttar fram sina egna märken i hyllorna och gör fler kampanjer än tidigare för att erbjuda attraktiva priser. Detta har lett till att flera kända varumärken och artiklar, som Bregottförpackningar, Zoegas, Pringles chips och Malaco godispåsar, tillfälligt tagits bort från hyllorna för att pressa leverantörerna på bättre villkor.

– Det är en maktkamp som pågår där både starka varumärken och kedjorna försöker visa styrka, menar han. Om en vara slutar säljas på en kedja så är risken att kunderna går till en annan butik. Uppenbarligen vågar kedjorna nu chansa på att kunderna inte flyr butiken på grund av sortimentet, utan väljer andra produktalternativ istället.

Totala matprishöjningar
Totalt har matprodukter ökat med 2,4 procent på ett år. Varje procentenhet i prisökningar innebär ungefär tre miljarder kronor dyrare dagligvaror, och sedan januari 2022 har matrelaterade produkter ökat med ungefär 23 procent.

Icas miljardsatsning och marknadsandelar
Sedan januari har Icas ledning utlovat en prisoffensiv på en miljard kronor till butikerna från och med mars, men Matpriskollen ser ännu inga större prissänkningar. Ica-butikerna har istället ökat sina priser med 0,4 procent de senaste tre månaderna medan övriga kedjor legat på plus minus noll.

– Eftersom Ica är störst i den svenska dagligvaruhandeln skulle en prissänkning få stor effekt för den allmänna matprisbilden i Sverige, konstaterar Ulf Mazur.

Samtidigt har Ica ökat sina marknadsandelar och vinsten under första kvartalet i år, vilket tyder på att svenska folket fortsätter att handla mer hos Ica trots de uteblivna prissänkningarna.

Socialdemokraternas Matpriskommission
Matpriskollen noterar också att Socialdemokraterna nyligen motionerat om att inrätta en Matpriskommission. Denna ska öka transparensen i dagligvaruhandeln och föreslår en databas med produktionspriser och konsumentpriser, samt att EU ska agera för att få bättre insikt i vart pengarna tar vägen.

Råd till konsumenter
För att hantera ökade matkostnader uppmanar Ulf Mazur konsumenterna att:
-Planera veckans mat utifrån butikernas extrapriserbjudanden.
-Jämföra priser mellan olika butiker.
-Använda Matpriskollens gratisapp för att hitta de bästa erbjudandena.
-Vara medlem i alla butikskedjor.
-Laga mat i större mängder och frysa in.
-Undvika matsvinn genom att förvara maten rätt och laga extra för luncher.
-Handla mat efter säsong.

Dessa strategier hjälper konsumenterna att spara pengar och hantera de ekonomiska utmaningarna bättre.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil