LRF kritiseras för ny kampanj

Foto MostPhotos
LRF Mjölk kritiseras av forskare för vilseledande information i en mjölkkampanj, där man påstår att kor kan ”kyla klimatet”.

Svenska mejeribranschen kritiseras av forskare efter att ha lanserat kampanjen ”Hjärta mjölk”.
Orsaken är att kampanjen påstår att kor kan kyla klimatet.

Bakom kampanjen står LRF:s lobbyorganisation LRF Mjölk, som nu kritiseras hårt av forskare i Sveriges radio Ekot. 
– Nej, va. Oj, oj. Kor kan kyla klimatet? Nej, det skulle jag säga är helt fel, säger Elin Röös, forskare på Sveriges lantbruksuniversitet, SLU, och expert på jordbrukets klimatpåverkan, till Ekot. 

Enligt Victoria Thuillier, hållbarhetsexpert på LRF Mjölk, är exempelvis metan en mer kortlivad gas än koldioxid. 
Hon påpekar även att kor genom foder kan fånga upp koldioxid. 
– Systemet som kon är en del av kan ju bli mer effektivt och på det sättet så kan klimatpåverkan per kilo produkt minska, så att säga, säger hon till Ekot. 

Forskaren Elin Röös säger däremot att det är helt vilseledande.
– Det tycker jag är jätteallvarligt när man bidrar till vilseledande information. Människor som kanske då först fick höra att hur man äter spelar roll för klimatet, om man får höra att metan till exempel inte är ett problem, så kanske man inte är benägen att fortsätta att ändra sitt beteende, säger Elin Röös.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

SWAJP Annonser

Kunderna rasar mot Kellogg’s

Kellogg’s, känd för sina populära frukostflingor som Froot Loops och Frosties, har hamnat i en storm av kritik efter ett kontroversiellt uttalande från deras VD, Gary Pilnick. Uttalandet, som gjordes under en intervju med amerikanska CNBC, har fått kunder att reagera starkt.

Ingen ljusning i sikte enligt UC

Konkurser fortsätter att öka, och enligt experter syns ingen ljusning i sikte. Affärs- och kreditinformationsföretaget UC rapporterar att situationen är den värsta på över ett decennium för vissa branscher.

Levererar mat med drönare

En Ica Nära-butik har inlett ett pilotprojekt där man testar hemleverans med drönare till kunderna, som enligt en enkätundersökning är efterfrågat. Kundens erfarenhet beskrivs som ”oväntat smidig”.

440 miljoner kronor till Arlabönder

Arlabönder runt om i Sverige kommer att dela på en utdelning på cirka 440 miljoner kronor som en del av den efterlikvid som beslutades av Arlas högsta beslutande organ. Det totala beloppet för hela Arlas nordiska mjölkbönder är cirka 270 miljoner euro.

Ökar ersättningen till norrländska mjölkbönder

Från och med den 1 mars 2024 höjer Norrmejerier ersättningen för mjölkråvara med 30 öre. Beslutet välkomnas av både mjölkbönder och företagsledningen som ser det som ett nödvändigt steg med tanke på de utmaningar som mjölkbönderna i Norrland står inför.

Premiär för två nya Snabbgross Club

Den 29 februari slår Axfoods restauranggrossist Snabbgross upp portarna för två nya butiker i det medlemsbaserade konceptet Snabbgross Club, denna gång i Luleå och Västerås. Detta innebär att nu totalt nio butiker i Sverige erbjuder unika restaurangvaror och stora förpackningar till låga priser för både företags- och privatkunder.

Svenskt nej till CSDDD: En besvikelse

Idag stod det klart att EU-medlemsstaterna inte kunde enas om EU-direktivet om företags ansvar för mänskliga rättigheter och miljö, CSDDD. Vid mötet i COREPER blev det tydligt att det inte fanns någon majoritet bakom förslaget, och enligt uppgifter var Sverige det enda landet som planerade att rösta nej.

PRENUMERERA PÅ VARDAGLIGA NYHETER TILL DIN E-POST.

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil