Brunchkulturen har vuxit sig stark i Sverige, och Oddlygood ser en möjlighet att lyfta sina produkter genom att koppla dem till en upplevelse snarare än bara en produkt på butikshyllan. Konceptet bygger på att inspirera konsumenter till att experimentera mer med sina kaffe- och frukostvanor.
Upplevelsebaserad marknadsföring
Genom att samarbeta med TikTok-stjärnan FanFilip och Chez Kny Bistro satsar Oddlygood på att nå en yngre publik som redan är vana vid att dela matupplevelser digitalt. Pop-up-restaurangen, som erbjuder begränsade och kostnadsfria platser, är ett tydligt exempel på hur varumärken skapar hype genom exklusivitet och FOMO (Fear of Missing Out).
Brunchmenyn – en hyllning till Oddlygoods sortiment
Menyn bjuder på allt från karamellvåfflor med easy whipping och bär, till kaffe-och-kanelbulle-cocktails. Även en chiapudding med vaniljsmak och galet färsk frukt står på menyn. Tanken är att visa hur enkelt det är att använda Oddlygoods produkter i både matlagning och drycker.
Stark koppling till digitala kanaler
Utöver själva restaurangupplevelsen kommer recepten och innehållet att delas via TikTok och på den dedikerade hemsidan www.theoddspot.se. Detta gör att även de som inte lyckas få en plats på eventet kan inspireras att testa brunchkonceptet hemma.
– Jag har alltid älskat att testa udda mat och nya smakkombinationer, säger Filip Johansson, mer känd som FanFilip. För mig handlar matlagning om att ha kul, och jag är både taggad och stolt över att få öppna The Odd Spot tillsammans med Oddlygood.
Oddlygoods satsning visar hur viktigt det är för livsmedelsvarumärken att skapa en koppling mellan produkt och upplevelse. Att kombinera fysiska event med digital närvaro är en strategi som allt fler livsmedelsföretag tittar på för att skapa starkare kundrelationer och öka varumärkeslojaliteten.