Ökad omsättning men lägre volymer

Foto Pressbild
Ica Sverige ökade omsättningen med 6,5 procent sista kvartalet 2022 men baksidan av medaljen är kraftiga volymtapp.

Ica-koncernens omsättning ökade med 8,2 procent till 35 547 miljoner kr jämfört med 2021. 
Priseffekterna var positiva, främst i Rimi Baltic och ICA Sverige. 

Detta motverkades av negativa volymeffekter, med undantag för Apotek hjärtat och Ica försäkring där volym­effekterna var positiva, skriver Ica.
Rörelseresultatet för fjärde kvartalet steg, inflationsdrivet, med 6,4 procent till 1 382 miljoner kr jämfört med motsvarande kvartal 2021.Matpris­inflationen fortsatte att öka och låg på +17,8 procent under fjärde kvartalet, jämfört med fjärde kvartalet 2021 då den var +1,3 procent, konstaterar Ica.
Följden har blivit sjunkande försäljningsvolymer.

Ica Sveriges nettoomsättning steg, helt prisdrivet, med 6,5 procent under fjärde kvartalet. 
Ökningen motverkades av ett kraftigt volymtapp. För helåret 2022 uppgick omsättningsökningen till 5,4 procent. 
Volymtappet pressade ner marginalen i Ica Sverige till 3,1 procent (3,7%).

– Vi har ett lägre resultat och marginaler än förra året i Ica Sverige. Vi ser här effekter från inflation, högre kampanjandel och prisinvesteringar. Därtill kommer att vinst­delningen från Ica-butikerna är lägre givet att butiksresultaten nu sjunker jämfört med 2021, säger Nina Jönsson, ny vd för Ica-gruppen. 

– Av stor vikt för oss nu är att vända trenden med fallande volymer och marknads­andelar. Det pågår en rad initiativ för att nå dit och det kommer att innebära besparingar och effektiviseringar men också satsningar under 2023, tillägger Jönsson.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

SWAJP Annonser

ICA satsar på svenska tomater

ICA Sverige tar ett stort kliv framåt i sin satsning på svenskodlade grönsaker genom ett samarbete med Svenska Odlarlaget för att öka tillgången av svenska tomater året om.

Effektiv rengöringsduk för grovköket

Tork presenterar sin senaste innovation för restaurangbranschen: Tork 2 i 1 Skrubb- och Rengöringsduk. Denna mångsidiga produkt erbjuder restaurangpersonal en effektiv lösning för att hantera envisa fläckar utan att kompromissa med ytor.

En smakfull hyllning till K-Pop

Årets första Coca-Cola Creations är här och tar dig med på en resa in i K-Popens magiska värld. Med den nya smaken Coca-Cola Creations K-Wave Zero Sugar får K-Pop-fans en smakupplevelse som hyllar deras hängivenhet till musikgenren.

Satsar på en ny snacksfabrik i Spanien

Paulig satsar på att stärka sin position inom Tex Mex- och snacksindustrin i Europa genom att investera 42 miljoner euro i en ny snacksfabrik i Spanien.

Lanserar hemmafix för svenska hem

Medan ekonomin kämpar visar en ny undersökning att endast var fjärde svensk ofta reparerar sina saker istället för att köpa nytt. För att hjälpa svenska konsumenter att laga och förlänga livet på sina ägodelar, har Amazon.se lanserat Hemmafix.

Öppnar igen efter omfattande modernisering

Efter en intensiv renoveringsprocess är det äntligen dags för Hemköp Birger Jarlsgatan att slå upp portarna till en ny och uppfräschad butik med flera spännande förändringar.

Kamp för ett starkare immunförsvar

En färsk undersökning, genomförd av Apotek Hjärtat, avslöjar att mer än fyra av fem svenskar aktivt arbetar för att stärka sitt immunförsvar.

E-handeln fokuserar på lönsamhet

E-barometerns årsrapport 2023 avslöjar en minskning av e-handelns omsättning till 133 miljarder kronor, en nedgång med två procent jämfört med föregående år.

Konkurrensgranskning av apoteksköp

Apotekstjänst avsåg att förvärva fullständig kontroll över konkurrenten Svensk dos, men Konkurrensverket lägger planerna på is för att utvärdera eventuella konsekvenser för konkurrensen.

PRENUMERERA PÅ VARDAGLIGA NYHETER TILL DIN E-POST.

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil