Orkla ökar samarbete kring återvinning

Orkla ökar samarbete kring återvinning
Orkla bygger ut samarbetet med Bower kring återvinning. Foto: Pressbild Orkla
Orkla ökar samarbetet med återvinningsappen Bower, vars idé är att öka återvinningen genom att skapa ett värde även för ”icke pantbara” produkter.

Orkla ökar samarbetet med återvinningsappen Bower, vars idé är att öka återvinningen genom att skapa ett värde även för ”icke pantbara” produkter.

Idag slängs ungefär hälften av alla plastförpackningar i hushållssoporna och sorteras inte ut. För att öka återvinningen av förpackningar har Bower byggt upp ett system via sin återvinningsapp.
Den gör det möjligt att panta i princip allt med en streckkod och sedan få ”pay back” via kuponger och ersättning.

Nu vill Orkla bygga ut sitt samarbete med Bower. Orklas varumärke Grumme är sedan tidigare anslutet till Bower men får nu sällskap.
Även Orkla-varumärken som Felix, Anamma, Frankful, Abba, Pauluns, Grandiosa, Risifrutti, Bob och Havrefras ska med.

– Vi arbetar för att kunna få ett cirkulärt kretslopp för alla våra förpackningar. Genom att samarbeta med Bower hoppas vi bidra till att mer plast återvinns i Sverige och kan återanvändas i nya förpackningar, säger Sara Paulsson, kommunikationschef hos Orkla Sverige.

Med den svenskutvecklade appen Bower kan användare panta förpackningar när de lämnas till återvinning och tjäna pengar samtidigt som de gör en insats för miljön.
Varje poäng som genereras när man pantar förpackningar via appen kan omvandlas till kontanter eller kuponger som kan användas i butik eller skänkas till välgörenhet.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Obemannad butik och dito restaurang

I Sjölunda utanför Lidköping samverkar just nu Eatbox, en automatiserad enhet för snabbmat, med obemannade butiken Automat bredvid.

Cloettas nya satsning i Nederländerna

Cloetta planerar en ny fabrik i Nederländerna och en satsning där för den fortsatta tillväxten inom koncernen. Samtidigt läggs tre andra fabriker ned.

Atria och Lithells hakar på ny trend

Nästa generation burgare ska ”smashas” och smashburgaren blir vår nästa hit på burgersidan, menar Atria och Lithells som nu hakar på trendtåget.

Fortsatt oro bland svenska handlarna

Konjunkturavmattning, utbudsproblem och hög inflation bidrar till fortsatt oro inom handeln. Handelsbarometern för maj visar minskad framtidstro.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil