Positiv inledning för dagligvaruhandeln

Försäljningsutvecklingen rusar framåt.
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 1,1 procent under januari 2022 jämfört med motsvarande månad 2021, enligt Svensk dagligvaruhandel.

Försäljningsutvecklingen i butik uppgick till 1,7 procent jämfört med samma månad i fjol, enligt Svensk dagligvaruhandels dagligvaruindex. 
Butiksförsäljningen stod för hela månadstillväxten för fjärde månaden i rad.
– Tillväxten på 1,1 procent ska ses i perspektivet att det var en mycket hög tillväxt i januari 2021, och trots pandemirestriktioner under hela januari var tillväxten i fysisk butik klart positiv. Den fysiska butikshandeln har visat positiva tillväxtsiffror sedan i maj 2021, konstaterar branschorganisationens vd Karin Brynell.

Karin Brynell | Foto: Pressbild

Försäljningen i e-handeln minskade under månaden med 6,7 procent jämfört med motsvarande månad i fjol. 
Hemleverans minskade med 2,2 procent och upphämtning i butik med 10,7 procent. 

I januari i fjol uppgick e-handelstillväxten till hela 137,8 procent.
E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick i januari till 6,4 procent, vilket är betydligt högre än vad som uppmätts under det senaste halvåret.

– Försäljningen i e-handeln fortsatte att backa i januari, dock jämfört med mycket höga jämförelsetal i januari 2021. E-handelsandelen var 6,4 procent, nu jämnt fördelat mellan hemleverans och upphämtning i butik, avslutar Karin Brynell. 

Kalendereffekten beräknas till -0,5 procent för januari månad, vilket ger en kalenderjusterad tillväxt om 1,5 procent. Dagligvaruindex för februari publiceras 16 mars.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil