Så ska handeln konkurrera bättre

Martin Kits, avdelningschef för näringspolitik och opinionsbildning | Foto Svensk Handel
Svensk handel lanserar ett program som ska stärka handelns konkurrenskraft. I sitt näringspolitiska program föreslår man en rad reformer.

Minskat konsumtionsutrymme i kombination med en rekordsvag krona skapar stora utmaningar för svenska handelsföretag. Samtidigt ökar den utländska konkurrensen och behovet av reformer som långsiktigt stärker svenskt näringsliv i allmänhet och handelsbranschen i synnerhet.

”För att värna företag och jobb inom handeln lanserar Svensk Handel ett nytt näringspolitiskt program med en rad reformer för att stärka svenska handlares konkurrenskraft”.

Det pressade ekonomiska läget har inneburit försäljningen sjunkit som en sten och handeln befinner sig i en lågkonjunktur. Läget är mycket tufft för många företag.
Svensk handel anser att behovet av reformer är stort – såväl på kort sikt för att dämpa krisen, som på längre sikt för att stärka svensk konkurrenskraft.

– Konkurrensen inom handeln sker globalt men priserna sätts lokalt. Idag tvingas svenska handelsföretag bära högre arbetskraftskostnader, högre skatter och ett tuffare regelverk. Vi vill se konkurrens på lika villkor, säger Martin Kits, avdelningschef för näringspolitik och opinionsbildning hos Svensk handel.

Svensk handel vill bland annat se:
Sänkta arbetsgivaravgifter.
Konkurrens på lika villkor – höjda krav på online-marknadsplatser.
Avskaffad mängdrabatt – upprepad brottslighet ska straffas hårdare.
Effektiviserat tillträdesförbud.
Slopad moms på second hand produkter.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil