[bsa_pro_ad_space id=3 delay=7]

Snickers Workwear går med i Icebugs satsning

Foto Pressbild
Snickers Workwear blir första svenska varumärke att gå med i Icebugs solenergiprogram som handlar om att ställa om energilösningar.

Svenska skoföretaget Icebug har startat ett program för att hjälpa andra varumärken att gratis ställa om till solenergi.
Sedan tidigare har tre internationella företag anslutit sig och nu går Snickers Workwear med som första svenska partner.

– Icebugs projekt erbjöd en mycket väl utarbetad lösning som är helt i linje med de ambitioner vi har med vårt klimatarbete, säger Maria Schartau hos Snickers Workwear.

Solros, som står för The Solar Rooftop Scaling Program, bygger på ett lyckat pilotprojekt där Icebug upptäckte att de skulle kunna få ner sina koldioxidutsläpp rejält genom att hjälpa fabrikerna de samarbetar med i Vietnam att ställa om till solenergi.

Trots många soltimmar präglas nämligen det allmänna elnätet i Vietnam av fossila källor som olja och kol.
Att ställa om till solenergi innebär förutom minskade utsläpp även minskade kostnader och ökat energioberoende för fabrikerna.

Tillsammans med det tyska energiföretaget Baywa r.e. bestämde sig Icebug för att skala upp projektet och göra det möjligt för andra varumärken med produktion i Sydostasien att göra samma sak – fast mycket snabbare och helt utan investeringar.

I början av juni kunde Icebug berätta att de tre internationella företagen Mammut, Aku och Garmont anslutit sig. Och nu följer alltså det första svenska varumärket.

– Vi är stolta och glada att välkomna Snickers Workwear in i programmet. Det är ett varumärke som sätter hållbarhet högt på agendan och genom SOLROS-projektet tar de inte bara ansvar för sitt eget avtryck. Om allt går som det ska kommer Snickers Workwear’s solenergi snart att gagna alla märken som producerar i samma fabrik, säger Icebugs vd David Ekelund.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

SWAJP Annonser

[bsa_pro_ad_space id=4 delay=7]

[bsa_pro_ad_space id=1 delay=7]

Västkustägg förvärvar Väst Ägg AB

Stjärnägg AB, en av Sveriges främsta leverantörer av ägg, tillkännager stolt att deras delägare, Västkustägg, har förvärvat Väst Ägg AB, tidigare känt som Lilluns Ägg. Denna strategiska expansion förväntas stärka deras kapacitet att leverera ägg av högsta kvalitet till butiker över hela landet.

Olivoljepriserna skjuter i höjden

Den senaste tiden har olivoljepriserna fortsatt att skjuta i höjden till följd av torkan som härjar i södra Europa. Enligt Ulf Mazur, vd och grundare av Matpriskollen, har priserna ökat med hela 5 procent under februari och en imponerande 40 procent på årsbasis.

Leder vägen för jämställdhet i näringslivet

En färsk undersökning utförd av Svensk Kooperation visar på en betydande skillnad i jämställdhetsarbetet mellan kooperativt ägda företag och börsbolag. Med Internationella kvinnodagen i sikte ger resultaten en inblick i hur olika typer av företag hanterar könsrepresentationen i sina ledande positioner.

Sex procent lägre konsumtion 2020

Konsekvenser för försäljning till minderåriga

När det kommer till Systembolaget är ålderskontroll av högsta prioritet. Att säkerställa att ingen under 20 år får köpa alkohol är en central del av deras arbete för att främja ansvarsfull konsumtion. Men vad händer om en misstag inträffar och alkohol säljs till en minderårig?

Kunderna rasar mot Kellogg’s

Kellogg’s, känd för sina populära frukostflingor som Froot Loops och Frosties, har hamnat i en storm av kritik efter ett kontroversiellt uttalande från deras VD, Gary Pilnick. Uttalandet, som gjordes under en intervju med amerikanska CNBC, har fått kunder att reagera starkt.

Ingen ljusning i sikte enligt UC

Konkurser fortsätter att öka, och enligt experter syns ingen ljusning i sikte. Affärs- och kreditinformationsföretaget UC rapporterar att situationen är den värsta på över ett decennium för vissa branscher.

Levererar mat med drönare

En Ica Nära-butik har inlett ett pilotprojekt där man testar hemleverans med drönare till kunderna, som enligt en enkätundersökning är efterfrågat. Kundens erfarenhet beskrivs som ”oväntat smidig”.

PRENUMERERA PÅ VARDAGLIGA NYHETER TILL DIN E-POST.

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil