”I det första kvartalet 2023 ser vi en fortsatt återgång till köpmönster som innan pandemin. Vi ser också att kunderna väljer billigare och färre varor vid sina köp. Nettoomsättningen har trots det ökat med 1,5% vilket beror på prisinflationen”, skriver Systembolaget om årets tre första månader.
Systembolaget kom på första plats i den årliga förtroendemätningen för svenska företag och ålderskontrollen uppgick till glädjande 98 procent.
– Vi jobbar ständigt med att utveckla och anpassa mötet med våra kunder för att kunna erbjuda god service och ansvarsfull försäljning. Det är därför mycket glädjande att vi åter igen kom på första plats i den årliga mätningen Förtroendebarometern för svenska företag 2023, säger bolagets vd Ann Carlsson Meyer.
Systembolaget ska halvera klimatpåverkan till år 2030. Dryckesförpackningar utgör en tredjedel av den totala klimatpåverkan och till slutet av 2023 ska klimatavtrycket från förpackningarna ha minskat med 10 procent, förkunnar bolaget.
”Under kvartalet ser vi en ökning inom nya mer hållbara förpackningar”, meddelar man.
Systembolagets försäljningsvolym uppgick till 114,5 (115,7) miljoner liter. En marginell minskning med 1,1 procent
E-handeln minskade med 2,8% vilket främst är en konsekvens av minskad hemleverans. Tydligt är dock att kunderna använder e-handeln i högre utsträckning än innan pandemin.