Svenskarna vill ha svensk mat även nu

Foto MostPhotos

Lästid: < 1 minut

Dela nyhet

Det finns – trots dyrtider – ett fortsatt starkt engagemang för svensk mat och majoriteten av svenska konsumenter söker svenskproducerat.

En Sifo-undersökning som Ica och LRF, Lantbrukarnas riksförbund, genomfört visar att Sveriges konsumenter har ett starkt engagemang för svensk mat.
73 procent av konsumenterna uppger att de medvetet brukar välja svenskproducerade livsmedel före livsmedel man tror är producerade i ett annat land.

Det är en ökning med 7 procentenheter jämfört med motsvarande undersökning 2014 och med en procentenhet jämfört med 2019.

Undersökningen visar att lågt pris, råvarors ursprung och tillverkningsland är de viktigaste faktorerna när svenskarna väljer mat idag.
Ett lågt pris har blivit en viktigare faktor jämfört med tidigare år. Nu angav 63 procent att ett lågt pris är viktigt när de väljer jämfört med 52 procent år 2019.

I undersökningen framgår också att betalningsviljan när det gäller svensk mat fortsatt är hög, men tyvärr påverkats negativt.
Andelen som uppger att de i är beredda att betala mer för svenska livsmedel sjönk från 82 procent 2019 till 75 procent 2023.

−I ljuset av pandemin och en dramatisk omvärldsutveckling under de senaste åren, ser vi att både livsmedelskedjan och konsumenterna är pressade, vilket undersökningen bekräftar. Samtidigt är det glädjande att se att en majoritet av konsumenterna trots detta har ett bibehållet starkt engagemang för den svenska maten, att de ser kopplingen till ett livskraftigt svenskt lantbruk, men också att det har betydelse för svensk beredskap, säger Ica-gruppens vd Nina Jönsson.

Har du ett nyhetstips?

Här kan du dela med dig av information eller mejla till [email protected]

Annons

Annonser

Håll dig uppdaterad med nyheter varje vardag!

Få de senaste nyheterna direkt till din inkorg.

Vi behandlar dina uppgifter enligt GDPR

Läs Butikstrenders digitala magasin!

Upptäck de senaste branschnyheterna och trenderna online.