Svenskarna vill ha svensk mat även nu

Foto MostPhotos
Det finns – trots dyrtider – ett fortsatt starkt engagemang för svensk mat och majoriteten av svenska konsumenter söker svenskproducerat.

En Sifo-undersökning som Ica och LRF, Lantbrukarnas riksförbund, genomfört visar att Sveriges konsumenter har ett starkt engagemang för svensk mat.
73 procent av konsumenterna uppger att de medvetet brukar välja svenskproducerade livsmedel före livsmedel man tror är producerade i ett annat land.

Det är en ökning med 7 procentenheter jämfört med motsvarande undersökning 2014 och med en procentenhet jämfört med 2019.

Undersökningen visar att lågt pris, råvarors ursprung och tillverkningsland är de viktigaste faktorerna när svenskarna väljer mat idag.
Ett lågt pris har blivit en viktigare faktor jämfört med tidigare år. Nu angav 63 procent att ett lågt pris är viktigt när de väljer jämfört med 52 procent år 2019.

I undersökningen framgår också att betalningsviljan när det gäller svensk mat fortsatt är hög, men tyvärr påverkats negativt.
Andelen som uppger att de i är beredda att betala mer för svenska livsmedel sjönk från 82 procent 2019 till 75 procent 2023.

−I ljuset av pandemin och en dramatisk omvärldsutveckling under de senaste åren, ser vi att både livsmedelskedjan och konsumenterna är pressade, vilket undersökningen bekräftar. Samtidigt är det glädjande att se att en majoritet av konsumenterna trots detta har ett bibehållet starkt engagemang för den svenska maten, att de ser kopplingen till ett livskraftigt svenskt lantbruk, men också att det har betydelse för svensk beredskap, säger Ica-gruppens vd Nina Jönsson.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

SWAJP Annonser

ICA satsar på svenska tomater

ICA Sverige tar ett stort kliv framåt i sin satsning på svenskodlade grönsaker genom ett samarbete med Svenska Odlarlaget för att öka tillgången av svenska tomater året om.

Effektiv rengöringsduk för grovköket

Tork presenterar sin senaste innovation för restaurangbranschen: Tork 2 i 1 Skrubb- och Rengöringsduk. Denna mångsidiga produkt erbjuder restaurangpersonal en effektiv lösning för att hantera envisa fläckar utan att kompromissa med ytor.

En smakfull hyllning till K-Pop

Årets första Coca-Cola Creations är här och tar dig med på en resa in i K-Popens magiska värld. Med den nya smaken Coca-Cola Creations K-Wave Zero Sugar får K-Pop-fans en smakupplevelse som hyllar deras hängivenhet till musikgenren.

Satsar på en ny snacksfabrik i Spanien

Paulig satsar på att stärka sin position inom Tex Mex- och snacksindustrin i Europa genom att investera 42 miljoner euro i en ny snacksfabrik i Spanien.

Lanserar hemmafix för svenska hem

Medan ekonomin kämpar visar en ny undersökning att endast var fjärde svensk ofta reparerar sina saker istället för att köpa nytt. För att hjälpa svenska konsumenter att laga och förlänga livet på sina ägodelar, har Amazon.se lanserat Hemmafix.

Öppnar igen efter omfattande modernisering

Efter en intensiv renoveringsprocess är det äntligen dags för Hemköp Birger Jarlsgatan att slå upp portarna till en ny och uppfräschad butik med flera spännande förändringar.

Kamp för ett starkare immunförsvar

En färsk undersökning, genomförd av Apotek Hjärtat, avslöjar att mer än fyra av fem svenskar aktivt arbetar för att stärka sitt immunförsvar.

E-handeln fokuserar på lönsamhet

E-barometerns årsrapport 2023 avslöjar en minskning av e-handelns omsättning till 133 miljarder kronor, en nedgång med två procent jämfört med föregående år.

Konkurrensgranskning av apoteksköp

Apotekstjänst avsåg att förvärva fullständig kontroll över konkurrenten Svensk dos, men Konkurrensverket lägger planerna på is för att utvärdera eventuella konsekvenser för konkurrensen.

PRENUMERERA PÅ VARDAGLIGA NYHETER TILL DIN E-POST.

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil