Tappar på nätet men ökar i fysiska butiker

Pressbild: Bokusgruppens vd Maria Edsman
Bokusgruppen med Akademibokhandeln konstaterar att man tappar på näten men att tillväxten sker och tilltar i de fysiska butikerna.

Bokusgruppen visar tillväxt när man redovisar andra kvartalet 2022 men det är inte som vi sett tidigare under ett antal år på nätet man visar upp tillväxt.
Onlineförsäljningen minskade nämligen med 13,3 procent för Bokus och med 9,7 procent för Akademibokhandeln som ingår i Bokusgruppen.

Samtidigt redovisade de fysiska bokhandlarna en tillväxt på hela 16 procent under kvartalet.
Det är också de som sammantaget gör att det blir en tillväxt för koncernen under kvartalet.

Försäljningen på nätet stod under andra kvartalet i år för 40,8 procent av den totala försäljningen.
Det kan jämföras med 47,3 procent under första kvartalet eller med 47,8 procent under motsvarande kvartal 2021.

– Vi kan glädjande konstatera att det andra kvartalet visade en försäljningstillväxt om 2,1 procent jämfört med föregående år. Detta är drivet av segmentet Akademi­bokhandeln butik där omsättningen nu närmar sig de nivåer vi såg före pandemin, trots att antalet butiker är färre, säger Bokusgruppens vd Maria Edsman i en kommentar till kvartalsbokslutet.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil