”Våra ambassader ska vara skyltfönster”

Björn Hellman, Vd, Livsmedelshandlarna och Svensk Ambassad | Foto Pressbild/MostPhotos
Våra ambassader ska vara skyltfönster för svensk mat och dryck. Det slog Livsmedelsföretagens vd Björn Hellman fast på Exportdagen.

Den 25 oktober ägde Exportdagen rum och temat var ”En ökad livsmedelsexport i en förändrad omvärld”. 
I sitt inledningstal uppmanade Livsmedelsföretagens vd Björn Hellman den nytillträdde landsbygdsministern Peter Kullgren att kraftigt utöka antalet livsmedelsfrämjare och slå fast att svenska ambassader ska servera svensk mat och dryck.

Björn Hellman utvecklade sedan varför det är viktigt att svenska ambassader serverar svensk mat och dryck.
– Det korta svaret är att för att vi har världens bästa mat och dryck. Den förtjänar att lyftas fram i alla sammanhang där det officiella Sverige syns och verkar, sade Hellman. 
– Tror du att den franska ambassaden i Stockholm bjuder på silltallrik och kyld nubbe? Eller att Italiens ambassad i Köpenhamn bjuder på smørrebrød och Tuborg? Nej, de bjuder ju självklart på sina egna specialiteter och det finns ingen anledning för oss att göra annorlunda. 

Det här har en stor betydelse för våra exportmöjligheter, påpekade Hellman.
– Sverige är en liten marknad och många svenska livsmedelsproducenter är beroende av exporten för att kunna överleva. För mig är det självklart att våra ambassader ska vara skyltfönster för Sveriges fantastiska mat och dryck.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil