Projektet, som sträcker sig från 2025 till 2027, har tilldelats 1,8 miljoner euro, varav 80% finansieras av EU. Kampanjen stöds av Ruokatieto Yhdistys i Finland, LRF i Sverige och fem andra nordiska företag. Under temat ”Enjoy – it’s from Europe” ska den lyfta fram hälsa, hållbarhet och kvalitet som nyckelbudskap för att driva exporten av svensk havre.
Svensk havre – en framtidsprodukt för Asien
Den asiatiska marknaden har en ökande efterfrågan på hälsosamma och hållbara livsmedel, vilket gör nordisk havre till en attraktiv produkt.
– Vi ser en stor potential i Asien och är stolta över att få representera svensk havre i denna banbrytande satsning. Att EU stöttar projektet visar att vår havre håller högsta kvalitet både när det gäller smak och hållbarhet, säger Marcus Sundbom, försäljnings- och marknadschef på Berte Qvarn.
Exportpotential för dagligvaruhandeln
Att svensk och europeisk havre lyfts fram i en så pass stor kampanj kan få positiva effekter även på den inhemska marknaden. Med ökat intresse från Asien kan svensk dagligvaruhandel förvänta sig ökad efterfrågan och innovationsmöjligheter inom havrebaserade produkter – från frukostflingor till mejerialternativ och snacks.
Med denna exportsatsning tar Berte Qvarn inte bara en plats på den globala marknaden, utan stärker också Sveriges roll i livsmedelsindustrins hållbara utveckling.