Starkt stöd för svensk livsmedelsförsörjning – men lågt förtroende för beredskapen

Lästid: 2 minuter

Dela nyhet

Svenska konsumenter vill ha mer svensk mat men tvivlar på beredskapen. En ny Sifo-undersökning visar att hela 94 procent av svenskarna tycker att det är mycket eller ganska viktigt med en stark svensk livsmedelsförsörjning. Men samtidigt uttrycker 65 procent lågt förtroende för att Sverige faktiskt kan försörja befolkningen med mat vid en eventuell kris.

Resultatet belyser ett tydligt glapp mellan vilja och verklighet – något som dagligvaruhandeln nu förväntas bidra till att förändra.

Dagligvaruhandeln bär ett ansvar

Enligt ICA, som står bakom undersökningen, är det avgörande att handeln investerar i och synliggör svenska råvaror.

– Vi jobbar långsiktigt med att få ett större utbud av svenska produkter. Vi har exempelvis gjort stora satsningar både inom frukt och grönt men också kött och chark, säger Eva Rülf, projektledare för svenskt, lokalt och ekologiskt på ICA.

Hon lyfter även vikten av bättre förvaringstekniker och logistiklösningar för att förlänga säsongen för svenska frukter och grönsaker.

Ökat engagemang från konsumenterna behövs

Mer än hälften av de tillfrågade 55 procent anser att ett lågt engagemang från allmänheten utgör ett hot mot den svenska livsmedelsförsörjningen. Genom att välja svenskproducerat oftare kan konsumenter göra stor skillnad.

– Vi inom dagligvaruhandeln har ett stort ansvar i att både driva efterfrågan på, samt investera i svenskproducerad mat. Det handlar inte bara om att erbjuda alternativen vi måste även göra det enklare för kunderna att välja svenskt, säger Eva Rülf.

Potentialen finns – men den måste tas tillvara

Sverige har goda förutsättningar att öka den egna produktionen av livsmedel. Det gäller särskilt produkter där den inhemska andelen redan är hög som mejeriprodukter, potatis, kött, ägg och rotfrukter men också inom områden där importen dominerar, som frukt, bär och baljväxter.

Att stärka livsmedelsförsörjningen är inte bara en fråga om beredskap utan också om konkurrenskraft, självförsörjning och hållbarhet.

Om undersökningen: Genomfördes av Verian (tidigare Kantar Sifo) på uppdrag av ICA. Baserad på 4 240 intervjuer med den svenska allmänheten (18–84 år), genomförda mellan 17 februari och 3 mars 2025 via Sifopanelen.

Källa: ICA/Verian mars 2025

Har du ett nyhetstips?

Här kan du dela med dig av information eller mejla till [email protected]

Annons

Annonser

Håll dig uppdaterad med nyheter varje vardag!

Få de senaste nyheterna direkt till din inkorg.

Vi behandlar dina uppgifter enligt GDPR

Läs Butikstrenders digitala magasin!

Upptäck de senaste branschnyheterna och trenderna online.