Coop vinner stort med egna varumärken – prisregn på PLMA 2025

Tre prisade Coop egna varumärken på PLMA 2025

Lästid: 2 minuter

Dela nyhet

Tre förstaplatser i en av världens mest prestigefyllda tävlingar för egna märkesvaror. Coop befäster sin position som innovativ aktör på den europeiska dagligvarumarknaden.

För andra året i rad har Coops egna varumärken tagit hem topplaceringar vid Private Label Manufacturers Association (PLMA) – den internationella tävlingen som bedömer kvalitet, innovation och prisvärde i sortimentet av EVM (egna varumärken). I år prisades inte mindre än tre Coop-produkter, alla tillgängliga i svenska butiker: Coop Good Night Herbal Tea, Coop Tuna Chunks in Less Oil och Coop Brioche Pastry Cream & Chocolate.

Tre guld till svenska Coopi kategorin Hot Drinks vann Coop Good Night Herbal Tea, som juryn lyfte fram för sin snygga förpackning, tilltalande design och tydliga presentation. I kategorin Cold Appetizers tog Coop Tuna Chunks in Less Oil hem förstaplatsen, med motiveringen att produkten erbjuder ett utmärkt hälsofokus till ett starkt konsumentvärde.

Även i Sweet Bakery imponerade Coop med sin Brioche Pastry Cream & Chocolate. Juryn berömde den för dess lena textur och balanserade smak, och kallade den en nytänkande och njutbar produkt inom ett starkt växande segment.

Coops EVM-strategi lyfts internationellt

– Det är otroligt roligt och utmärkelser som omgående skapar stolthet kring arbetet med att ta fram högklassiga, innovativa och prisvärda varor under våra egna varumärken. Bara i år lanserar vi 200 nya EVM-produkter, säger Minna Björklund, chef för egna varumärken på Coop Sverige.

Hon pekar på att privata märken inte längre bara är det prisvärda alternativet – utan allt oftare blir förstahandsvalet för konsumenter.

– Med starka partnerskap, agilt tänkande och ett skarpt fokus på konsumenternas behov har vi allt som krävs för att driva våra egna varumärken till nya höjder, säger hon.

PLMA – världens scen för privata varumärken

PLMA (Private Label Manufacturers Association) är en årlig tävling där juryn bedömer inskickade produkter utifrån helhetskriterier: koncept, smak, design, förpackning och prisvärde. I år deltog över 550 produkter från 65 återförsäljare i 24 länder.

De tre svenska vinnarna är ytterligare ett bevis på att Coop lyckats kombinera innovation med konsumentinsikt och bygga ett starkt EVM-sortiment i både smak, kvalitet och design.

Har du ett nyhetstips?

Här kan du dela med dig av information eller mejla till [email protected]

Annons

Annonser

Håll dig uppdaterad med nyheter varje vardag!

Få de senaste nyheterna direkt till din inkorg.

Vi behandlar dina uppgifter enligt GDPR

Läs Butikstrenders digitala magasin!

Upptäck de senaste branschnyheterna och trenderna online.