En stor, tio små ostfestivaler i år

Ostfestivalen i Stockholm genomförs 13-15 maj i Stockholm men i år kommer det även att bli tio ”mini-ostfestivaler” runt om i Sverige.
Ostfestivalen i Stockholm genomförs 13-15 maj i Stockholm men i år även att bli tio mini-ostfestivaler runt om i Sverige. Foto: Pressbild
Ostfestivalen i Stockholm genomförs 13-15 maj i Stockholm men i år kommer det även att bli tio ”mini-ostfestivaler” runt om i Sverige.

Ostfestivalen i Stockholm genomförs 13-15 maj i Stockholm men i år kommer det även att bli tio ”mini-ostfestivaler” runt om i Sverige.

ICA är en stor partner till Ostfestivalen, skriver organisationen bakom i en pressrelease om årets aktiviteter. I projektgruppen ingår, förutom ICA, även LRF, Arla och Sveriges gårdsmejerister.

Ostfestivalen är årets roligaste tillställning och något vi ser framemot mycket varje år. Men bortsett från det har vi på ICA också ett långsiktigt mål i att vara med och stötta festivalen och det är att vi på sikt vill att konsumenten ska få upp ögonen för svensk ost som är lokalproducerad men också storskaligt producerad och därmed bredda utbudet av dessa produkter i våra butiker. Sammanfattar Jan Ljungblom som är chef för kategorin ost & mejeri hos ICA.

All ost på Ostfestivalen innehåller 100 % svenska råvaror och är producerad i Sverige. ICA vill öka utbudet av just dessa produkter i sina butiker och utöver själva Ostfestivalen i Stockholm planerar man nu även att under 2022 genomföra tio ”mini-ostfestivaler” i utvalda butiker runt om i Sverige. 

Dessa ”mini-ostfestivaler” blir ytterligare ett slag för osten och om det slår väl ut fortsätter satsningen under 2023. 

Det är definitivt inte alla som förstår hur viktig del ICA har i Ostfestivalen genom att år efter år satsa stora ekonomiska medel på festivalen. Utan deras medverkan hade festivalen sett helt annorlunda ut. Tillsammans skapar vi genom Ostfestivalen ett skyltfönster för mindre svenska ostproducenter att nå ut till konsument, säger Erik Ellström, projektledare för Ostfestivalen.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

SWAJP Annonser

Stärker positionen inom färdigmat

Atria Sweden AB har tagit ett stort steg framåt genom att förvärva hela aktiekapitalet i svenska färdigrättsverksamheten Gooh från Lantmännen Cerealia. Gooh är en ledande aktör inom kylda färdigrätter i den svenska dagligvaruhandeln, med en imponerande marknadsandel på cirka 25 procent.

Årets Storbolags-VD 2023

avid von Laskowski, vd för Picadeli och Greenfood Group, prisas för sitt värderingsdrivna ledarskap och banbrytande arbete inom hållbarhet och tillväxt. Hans insatser sträcker sig bortom affärsmässig framgång och har gjort Greenfood till en ledande aktör.

ATG redovisar högre vinst

ATG, det ledande spelföretaget inom hästspel, rapporterade en imponerande ökning av rörelsevinsten för det fjärde kvartalet enligt deras bokslut för 2023. Vinsten steg till 546 miljoner kronor.

Implementerar återvunnen plast

Spendrups tar ännu ett steg mot hållbarhet genom ett samarbete med förpackningsleverantören Trioworld. Tillsammans har de beslutat att övergå till användningen av 30 procent konsumentåtervunnen plast i all sträck- och krympfilm

Återkallar Garant tropisk juice

Axfood har inlett en återkallelse av Garant Tropisk Juice efter att plastpartiklar upptäckts i vissa förpackningar. Produkten återkallas med bäst före-datum den 19 april 2024.

Ica Knuten möts av onödig kritik

Ica Knuten i Nyköping har tagit ett vågat steg i sin strävan att förnya kundupplevelsen genom att erbjuda livekonserter i butiken under helgerna. Men den nya satsningen har inte mötts av enbart positiva reaktioner från kunderna.

Här är ohälsotalet lägst i Sverige

En nyligen genomförd analys av Essity visar på en avtagande nedgång. Stockholms län toppar listan över minst antal ersatta sjukdagar, medan Västernorrlands län befinner sig i motsatt ände.

Tar stormarknad till stadsdelen

Coop fortsätter sin satsning på stadsdelen Ladugårdsängen i Örebro genom att införa sitt största stormarknadskoncept. Tio år efter sin ursprungliga etablering i området väljer kedjan att växla upp sin närvaro.

The Body Shop stänger butiker

Skönhetskedjan The Body Shop står inför en tuff tid då de tvingas stänga hälften av sina nära 200 butiker i Storbritannien. Orsaken till denna drastiska åtgärd är att kedjan hamnat under tvångsförvaltning.

PRENUMERERA PÅ VARDAGLIGA NYHETER TILL DIN E-POST.

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil