England rensar i spelreklamträsket

England skärper reglerna | FOTO: TOMAS MAREK

Lästid: < 1 minut

Dela nyhet

England skärper reglerna kring den reklam som är till för att få fler att satsa pengar på spel. Spelreklam med kändisar med unga fans blir förbjudet.

Det kommer inte längre att vara tillåtet att använda kändisar som har barn och unga under 18 år som fans i spelreklam i England.
Kändisar, fotbollsspelare och influencers som kan vara attraktiva för unga är exempel på grupper man inte längre får använda i spelreklam över huvud taget.

Det här är en skärpning gentemot tidigare regler som sade att personer i reklamen inte får rikta sig mer till unga än till vuxna.
Reglerna i sin skärpta form kommer att övervakas av Committes of Advertising Practice.

Det innebär, ur engelsk horisont, att exempelvis influencers som varit med i program som Love Island eller fotbollsspelare med många följare, som Cristiano Ronaldo, inte längre får möjlighet att bygga på förmögenheten genom att locka fler att satsa pengar på spel.

Har du ett nyhetstips?

Här kan du dela med dig av information eller mejla till [email protected]

Annons

Annonser

Håll dig uppdaterad med nyheter varje vardag!

Få de senaste nyheterna direkt till din inkorg.

Vi behandlar dina uppgifter enligt GDPR

Läs Butikstrenders digitala magasin!

Upptäck de senaste branschnyheterna och trenderna online.