England rensar i spelreklamträsket

England skärper reglerna | FOTO: TOMAS MAREK
England skärper reglerna kring den reklam som är till för att få fler att satsa pengar på spel. Spelreklam med kändisar med unga fans blir förbjudet.

Det kommer inte längre att vara tillåtet att använda kändisar som har barn och unga under 18 år som fans i spelreklam i England.
Kändisar, fotbollsspelare och influencers som kan vara attraktiva för unga är exempel på grupper man inte längre får använda i spelreklam över huvud taget.

Det här är en skärpning gentemot tidigare regler som sade att personer i reklamen inte får rikta sig mer till unga än till vuxna.
Reglerna i sin skärpta form kommer att övervakas av Committes of Advertising Practice.

Det innebär, ur engelsk horisont, att exempelvis influencers som varit med i program som Love Island eller fotbollsspelare med många följare, som Cristiano Ronaldo, inte längre får möjlighet att bygga på förmögenheten genom att locka fler att satsa pengar på spel.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil