Barnfamiljer och ungdomar driver tillväxten under höstlovet. Gekås Ullared avslutade oktober med rekordförsäljning. Under höstlovsveckan besökte 125 000 kunder varuhuset, som noterade försäljning på över 222 miljoner kronor en ökning med 10 procent jämfört med samma period i fjol. Totalt landade oktobersiffran på 890 miljoner kronor, den högsta månaden i företagets historia.
Vd Patrik Levin menar att höstlovet visar hur fysisk handel fortsätter att spela en viktig roll särskilt för yngre konsumenter.
– Vi ser många barn och ungdomar som handlar tillsammans med mor- och farföräldrar. För många handlar en Ullaredsresa lika mycket om att göra något roligt tillsammans som att shoppa, säger han.
De mest efterfrågade kategorierna bland yngre kunder var barnmode (+13 %), kosmetika (+12 %), leksaker (+11 %)och godis (+29 %).
Utvecklingen visar hur Gekås fortsätter att attrahera breda kundgrupper genom att kombinera prisvärda produkter med en social och upplevelsebaserad miljö.
För handeln i stort blir det ett exempel på hur fysisk shopping kan skapa mervärde bortom pris och kampanj.
– Den fysiska shoppingupplevelsen är otroligt uppskattad. Kunder vill fortfarande se, känna och inspireras på plats men de kombinerar det med digital handel. Det är framtidens modell, säger Patrik Levin.
Gekås rekordmånad är ett tecken på att fysisk handel har förmågan att återta position genom att erbjuda upplevelse, gemenskap och prisvärde i kombination.
När ekonomin pressar hushållens köpkraft blir butiker som erbjuder mer än bara varor även social samvaro och inspiration vinnare i längden.





















