Julmustsuccé tog slut på bara några timmar, stort genomslag redan före lanseringen

Lästid: < 1 minut

Dela nyhet

Den nya “vuxna” julmusten väckte intresse långt innan den ens nådde hyllorna. Flera medier inom både dagligvaruhandel och livsstil uppmärksammade lanseringen, och inlägg på sociala medier fick snabbt spridning.

När drycken släpptes på Systembolaget den 1 oktober blev responsen över förväntan första batchen tog slut redan under de första timmarna.

Efter den första veckan hade drycken beställts i över 20 000 exemplar, enligt företaget bakom satsningen.

– Det är ett tydligt tecken på att nyfikenheten är stor och att det finns en vilja att prova något nytt inför julen, säger Lise-Lotte Holmberg, försäljningschef.

Drycken lanserades i beställningssortimentet, redan en månad innan den ordinarie julförsäljningen drar igång. Målet är att ta steget vidare till fasta hyllor inför kommande säsonger.

– Vi hoppas på en lokal listning redan till jul, men den långsiktiga ambitionen är förstås att bli en del av det fasta sortimentet, säger Holmberg.

Satsningen har också väckt uppmärksamhet i restaurangledet, där flera krogar visat intresse för att ta in produkten till sina julbord. En lättare variant har börjat testas i dagligvaruhandeln, där den fått en lovande start särskilt i butiker som vågat exponera den tydligt.

Det som började som en nischad lansering har snabbt blivit ett samtalsämne i både butik och bar.

Har du ett nyhetstips?

Här kan du dela med dig av information eller mejla till [email protected]

Annons

Annonser

Håll dig uppdaterad med nyheter varje vardag!

Få de senaste nyheterna direkt till din inkorg.

Vi behandlar dina uppgifter enligt GDPR

Läs Butikstrenders digitala magasin!

Upptäck de senaste branschnyheterna och trenderna online.