Marie Nygren, vd Coop Sverige

Hon tog Röda linjen till Gröna Konsum. Butikschef i Örnsberg på tidigt 90-tal. Idag är Marie Nygren vd för Coop Sverige och har ett intressant gäng att fira gemensam födelsedag ihop med.

Man kan, naturligtvis, förbereda intervjuer på olika sätt. Ett är att läsa personens dokumentation på Linkedin, googla pressreleaser och studera karriären, läsa CV, samla ihop uttalanden och statements andra personer lämnat och i största allmänhet se vilka avtryck huvudpersonen har lämnat i samtiden. Ett annat, men möjligen inte lika seriöst, sätt är att kolla vilka personen delar födelsedag med. Marie Nygren, vd för Coop i Sverige, delar sin med Michael Douglas – känd som Gordon Gekko, finansvargen i ”Wall Street” – och Christopher Reeve som blev världskänd som ”Stålmannen” i ett antal filmer. Som om inte det vore nog delar hon födelsedag med Mikael Persbrandt och kan dessutom toppa med att hon blåser ut ljusen samma dag som Will Smith. Mången storkäftad manlighet alltså -och därmed den totala kontrasten till Marie Nygren.

Lite mer stilenligt är däremot det faktum att det var på hennes födelsedag 2015 som FN:s generalförsamlingen antog de 17 globala målen för hållbar utveckling. Och en intressant utgångspunkt i CV- genomgången på Linkedin är kopplingen Gröna Konsum och Ruter Dam.

-Jag började som trainee och då var tanken att man skulle hamna på en post som Domus-chef, minns Marie Nygren.
– Dagen efter att jag börjat som trainee stod det på löpsedlarna att Domus-varuhusen skulle läggas ned…
Det slutade i ett chefsjobb hos Konsum i stockholmska Örnsberg. Kan man lära sig något av den historien så ska man det, antar jag Marie Nygren tycker eftersom hon påpekar hur nyttigt det är att lära av historien när det gäller Coop.
– Vi kan se hur kooperationen skapades ur ett behov av att tillhandahålla bra varor till rimliga priser för alla konsumenter vid starten 1899 och i grunden är det samma roll Coop fyller idag, påpekar hon. Men om vi stannar ett ögonblick vid Ruter Dam-perspektivet.

Jag har noterat att vi inte sett en massa skriverier om att ”Nu blir det en kvinna i spetsen för Coop”. Det är väl ett gott betyg i så fall?
– Ja, om det innebär att fler ser det som naturligt att fler kvinnor tar plats på den här typen av jobb så är det förstås positivt. Kooperationen,

Marie Nygren, VD, Coop | Foto Pressbild, Coop

för det är den och inte sig själv hon vill tala om, har drivit utvecklingen i ett stort antal frågor. Från starten, där man ville ge konsumenter allt från djupfryst och snabbköp, till dagens digitala betallösningar och senast hållbarhets-deklarationen på varor. Nu står vi i en ny tid med nya utmaningar. Nu handlar det om priser och inflation och krisrubriker. Det är fyra punkter som står i centrum för konsumenter och det är pris, tid, hälsa och hållbarhet och dessa står sig konstaterar Marie Nygren.

Men vi har ett väldigt fokus på pris när det gäller mat i Sverige. Har vi då inte bäddat för ett extra trauma när vi nu kommer in i en period med inflation, prishöjningar, rusande energikostnader som fördyrar, med mera?
– Prisfrågorna är naturligtvis centrala och situationen är ju speciell nu när vi har en generation som knappt upplevt räntor och inflation. Men det rätta är att vi utnyttjar den innovationskraft som finns.

Frukt & Grönt inne i en X:-tra | Foto Pressbild, Coop

En annan fråga, utifrån dina fyra punkter, är ju om den kris vi nu ser, där även kriget i Ukraina är en del, gör att vi kommer att låta hållbarhetsfrågorna hamna i skymundan?
– Det viktigaste är att vi går mot de gemensamma mål som är viktiga för oss. Och när det gäller hållbarhet så görs otroligt mycket i stort och smått, i vårt fall ofta efter initiativ från våra medlemmar, säger Marie Nygren. Ett konkret dilemma kring hållbarhet är att den utskällda palmoljan nu tagits till nåder igen, då Ukraina på grund av kriget inte kan exportera lika mycket solrosolja som man normalt gör.
– Hållbarhet står i centrum för oss och vi vill kunna visa kunderna på hållbara val men utan pekpinnar och där är hållbarhetsdeklarationen ett konkret exempel. Det är trots allt konsumenten som väljer, slår Marie Nygren fast och vem kan argumentera mot det? – Vi vill stimulera kunderna att välja och ge dem möjligheter att göra hållbara och kloka val men, återigen, utan pekpinnar.

Hållbarhetsdeklaration med streckkod | Foto: Pressbild, Coop

Om vi tar hållbarhet ur ett annat perspektiv – även om alla i handeln vill väl så slåss ni mot varandra på en fri marknad med ambitionen att få fler att konsumera mer av era produkter?
– Samtidigt kan du se en lång rad branschgemensamma initiativ när det gäller återvinning, klimat, hållbarhet. Vi har ju alla gemensamma intressen kring hållbarhet.

Kan du bli otålig?
– Det är klart. Jag är målinriktad och vill se resultat.

Samtidigt sitter du på en hög nivå, långt ifrån att kunna agera mer ”hands on”?
– Min roll nu är att skapa rätt förutsättningar och en gemensam målbild. Då är det bra att kunna “åka hiss” för att förstå både strategiska och operativa perspektiv, och jag vet ju av egen erfarenhet hur det är att jobba i butik.

I den tid vi nu har – en ”efter corona-era” – finns ju andra tendenser att fundera över. Vi såg e-mathandeln explodera under pandemin. Sedan kom kunderna tillbaka till butiken och e-handeln sjönk. Vart tar det vägen nu?
– Det är en komplex fråga. Kunderna är uppenbarligen glada över att vara tillbaka i butiken igen men samtidigt har vi ökat omsättningen i e-handeln och växt mer än marknaden 26 månader i rad nu.
– Men vi har inget att luta oss emot egentligen när det gäller e-mathandelns utveckling, inte internationellt heller. Andra branscher har ju nått sin ”tipping point” men var den ligger inom dagligvaror vet vi inte.

15 procent är den nivå som man i andra branscher brukar ange som tipping point. När e-handeln i kategorin har nått dit så upphör tillväxten i fysisk butik och all tillväxt sker på nätet. Men den nivån är vi inte i närheten av på matsidan i Sverige även om vi kan se att andra länder har en högre andel av online handel..
– Det är samtidigt så att den fysiska butiken fyller många funktioner, bland annat en viktig social funktion. Och jag behöver bara gå till mig själv, jag uppskattar fortsatt möjligheten att handla i butik, konstaterar Coop-chefen. Just nu handlar mycket inom Coop om det nya formatet, X:-tra-butikerna med lågprisprofil.

Coop X:-Tra | Foto: Pressbild, Coop

– Vi ska ha 32 butiker i X:-tra- formatet innan sommaren och målet är att ha 70 innan året är slut. Det här formatet tror jag mycket på, säger Marie Nygren.
Ett annat utvecklingsfält är obemannade butiker och hybridbutiker som är obemannade en del av dygnet. En servicefråga, som så mycket annat i en ny omvärld och en ny tid med andra möjligheter. Själv har hon lärt sig om service inte bara hos Coop. Hon sitter i styrelsen hos Bravida och har CV-punkter som inkluderar Lyko och Kicks likväl som Apotek hjärtat och Systembolaget och Stor & Liten.

Hos Gröna Konsum blev hon ansvarig för franchise-verksamheten i en tid när ”franchise” och ”Konsum” var en lika naturlig kombination som ”skridskor” och ”fotboll”. – Vi talade om Konsum-företagare då och någonstans är det samma upplägg och samma incitament i det vi ser idag inom franchise i Coop. Har du roligt på jobbet?
– Absolut. Det är ett fantastiskt roligt jobb. Det hade, kanske, aldrig Gordon Gekko sagt eller erkänt. Ska man knyta ihop den säcken med ett hållbart snöre får det väl bli genom att säga att det kanske är roligare med ”Green” än ”Greed”…

Delvis obemannad butik i Tystberga | Foto Pressbild, Coop

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil