Media Markt lämnar Power tar butikerna

Foto MostPhotos
Media Markt lämnar Sverige och låter Power ta över de 29 svenska varuhusen i en affär där Media Markt behåller 20 procent av ägandet.

Den nordiska hemelektronikkedjan Power tar över samtliga Media Markts butiker i Sverige.
Moderbolaget, Media Markt Saturn, kommer att behålla en minoritetspost på 20 procent.

Power bedriver idag e-handel och har fysiska butiker i Norge, Finland och Danmark men inte i Sverige.
Det ändras nu när kedjan tar över de 29 svenska Media Markt-varuhusen.

– Det här är ett bra drag både för Power och för Media Markt Sverige”, säger Powers koncernchef Ronny Blomseth.

– Vi kompletterar varandra på flera områden och bägge parter har expertis och kunskap om marknaden som kan bidra till ökat värdeskapande i bolagen på både lång och kort sikt. Affären är en väldigt bra lösning för såväl bolagen som för leverantörer, anställda och kunder, säger Ronny Blomseth vidare.

Media Markt har cirka 1 300 medarbetare i Sverige och omsatte 5,3 miljarder kronor 2022.
Efter storaffären kommer Power att totalt ha 269 butiker i Norden.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

SWAJP Annonser

Från Sverige får kritik för reklam

Lantägg och Svenskmärkning får kritik för att man vilselett konsumenter när det gäller förhållandena för hönsen bakom de aktuella äggen.

Katt- och hundmat toppar krympflation

Kattmat, hundmat och smör. Det är produkter som i högre grad än andra ägnar sig åt krympflation, alltså minskar storleken men inte priset.

Ahlgrens bilar får ny design

Klassiska godiset Ahlgrens bilar fyller 70 år och får i samband med det en ny design samtidigt som påsen blir till hälften gjord av växtbaserad plast.

Nudging ska öka ekoförsäljningen

Under oktober ska ett antal utvalda Ica-butiker arbeta med nudging för att den vägen öka försäljningen av ekologiska varor.

Dålig kunskap om hur mat produceras

Enligt en Sifo-undersökning gjord på uppdrag av Skånemejerier har majoriteten av de tillfrågade personerna låg kunskap om hur mat produceras.

Coop fortsätter sänka för medlemmar

Under fyra veckor med start 2 oktober fortsätter Coop satsningen på sina snart fyra miljoner medlemmar. Ett 70-tal varor får sänkt pris.

PRENUMERERA PÅ VARDAGLIGA NYHETER TILL DIN E-POST.

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil