Ny statistik klargör svensk marknadsandel

Ny statistik klargör svensk marknadsandel
Så här låga eller höga andelar har svenska varor inom respektive område. Foto: Pressbild Från Sverige
”Från Sverige” redovisar nu med statistik från 2020 hur stor del av olika livsmedel som är producerade i Sverige – eller hur liten del som är det…

”Från Sverige” redovisar nu med statistik från 2020 hur stor del av olika livsmedel som är producerade i Sverige – eller hur liten del som är det…

– Med färska siffror för 2020 har vi illustrerat hur stor del av livsmedlen som säljs på marknaden som är producerade i Sverige. Om allt fler väljer svenskproducerat, stärks och utvecklas vår inhemska produktion av livsmedel. På så vis kan vi öka Sveriges marknadsandel, svenska råvaror kan säkras för framtiden och fler arbetstillfällen skapas, skriver Från Sverige i en pressrelease.

Jordbruksverket använder nu begreppet svensk marknadsandel istället för självförsörjningsgrad, skriver Från Sverige. 
Svensk marknadsandel visar hur stor del av den totala förbrukningen som produceras i Sverige och är ett av flera mått på den svenska produktionens konkurrenskraft.

Sedan 2016 har Jordbruksverket sammanställt och presenterat uppgifter om svensk marknadsandel för kött, spannmål, mejeri, potatis, socker, frukt och grönt samt ägg. 

Jordbruksverket har valt att kalla detta mått svensk marknadsandel, eftersom det visar hur stor del av den totala förbrukningen (produktion plus import minus export) som produceras i Sverige. Andelen tar med andra ord hänsyn till handelsutvecklingen, men säger inget om hur stor exporten eller importen är. När den svenska marknadsandelen överstiger 100 procent visar det dock att handelsbalansen är positiv, medan handelsbalansen är negativ om den svenska marknadsandelen understiger 100 procent.

Det bör noteras att denna beräkning har brister, bland annat kan inte beräkningarna göras på exakt samma sätt för alla produkter då sifferuppgifter saknas för vissa produkter, påpekar man i pressreleasen. 

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil