Picadeli vill kunna sälja billigare grönt

Pressbild: Picadeli
Picadeli vill kunna sälja billigare grönt och föreslår därför slopad moms på grönsaker. Dessutom vill man att Sverige ska ha märkningen Nutri-score.

Slopad moms på grönsaker och ett svenskt Nutri-score – det är två av frågorna som Picadeli lyfter i Almedalen i år. 
Med utgångspunkt i rapporten Vegocracy vill Picadeli öka svenskarnas tillgång till näringsrik och hälsosam mat.

Picadeli deltar i Future Food Forum – en ny mötesplats under Almedalsveckan som samlar företag inom livsmedelsindustrin, foodtech, dagligvaruhandeln och restaurangbranschen. 
Med sig till mötesplatsen har Picadeli sin färska rapport Vegocracy, som är baserad på en internationell undersökning där 2 408 av intervjuerna gjorts med svenskar.

Undersökningen visar att vi på det stora hela vet hur vi borde äta – men trots det äter majoriteten av de svarande inte tillräckligt hälsosamt. 
Var tredje familj i urvalet har idag inte råd att äta den rekommenderade mängden frukt och grönt, skriver Picadeli. 

Av undersökningens 2400 deltagare svarar 40 procent att de skulle äta mer grönsaker om det var billigare. Detta är ett av skälen till att Picadeli lyfter frågan om avskaffad moms på frukt och grönt under årets Almedalsvecka.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil