Priset viktigast när vi näthandlar mat

woman sitting on sofa while looking at phone with laptop on lap
Photo by Andrea Piacquadio on Pexels.com
Pris, sortiment och kvalitet är viktigast när vi handlar mat på nätet. De faktorerna toppar i en ny Sifo-undersökning som Mathem presenterar.

Pris, ett brett sortiment och kvalitet ligger i topp när de svarande rankar vad som är viktigast när de handlar mat online, i en ny Sifo-undersökning från Mathem. 
Vad som prioriteras högst skiljer sig däremot bland de svarande. De yngsta är mest priskänsliga och kvinnor är i högre utsträckning än män intresserade av ett brett sortiment med hög kvalitet.
Att leveranserna är i tid är det som svenskarna är nöjdast med.

Enligt Internetstiftelsens årliga undersökning ”Svenskarna och internet 2022” uppger drygt en av tio att de handlar mat online. Enligt Svensk Dagligvaruhandels försäljningsbaserade index är det något färre – i genomsnitt 4,4 procent hittills under 2022. 

Det som är viktigast när man näthandlar matvaror är priset, visar Mathems undersökning – 62 procent prioriterar prisnivån, 79 procent i den yngsta åldersgruppen.
Däremot är ”bara” 57 procent av 35-55-åringarna priskänsliga och endast 43 procent av de i gruppen 56-79 tycker priset är viktigast, möjligen för att de med åren fått en bättre och mer stabil ekonomi.Läs mer om undersökningen och svaren i Butikstrender 10/2022

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil