Sales Support firar 30 år

Odd Strand, vd för Sales Support | Foto Pressbild
30-årsjubileum. Och 15-årsjubileum. Det är mycket nu för Sales Support som både firar och tittar framåt.

Det började 1993 med Barilla, Gillette, Zeta och Fujifilm. 30 år senare är Sales Support en stor aktör i den svenska handeln och kan fira ett välförtjänt 30-årsjubileum. Det var också en nöjd Odd Strand, vd för Sales Support, som kunde summera årets upplaga av Uppdragsgivardagen – och samtidigt konstatera att hans företag firar dubbelt jubileum. Det stora är naturligtvis att man som företag firar 30 år –men man fyller ”moped” också.

– I år är det 15:e året som vi har haft en seminariedag, konstaterar Odd Strand, och vår traditionsrika vårmiddag har vi arrangerat för våra uppdragsgivare ända sedan starten 1993.

Odd Strand var mycket nöjd även med jubileumsupplagan av Uppdragsgivardagen.

– Ja, totalt tycker jag att dagen blev mycket bra med såväl spännande som lärorika föredrag och presentationer, säger Sales Supports vd.

– Det är många som sagt att de sätter värde på att få en lite annorlunda dag, kunna lämna rutinerna och uppleva intressanta föredrag och trevligt mingel med branschkollegor och människor knutna till Sales Support.

Mycket nöjda
Det har Odd Strand många intyg på. Sales Support har genomfört en enkät till alla som var inbjudna till Uppdragsgivardagen.

– Vi har fått otroligt mycket fin respons och uppskattande svar om att det varit en bra dag, säger Strand.

Full fart framåt när Sales Support firar ”Ska fortsätta göra det vi är bäst på” I dessa på många sätt omvälvande tider är naturligtvis frågan i fokus hur framtiden ser ut. Odd Strand ser att några nya och nygamla trender och tendenser blev tydliga under dagens seminarier.

– Att den fysiska butiken är tillbaka för fullt efter att e-handeln fick ett uppsving under pandemin är ju både glädjande och tydligt, konstaterar han.

– Konsumenter vill ha både inspiration och upplevelser och jag tror att såväl One Stop Shopping som spännande och attraktiva destinationer kan bli viktiga konkurrensfördelar framöver, analyserar Strand.

– Just nu är det ett extremt fokus på pris och att EMV, egna märkesvaror, växer men det här förändras över tid.

Vad kommer det att leda till?

– Att innovationer, spännande produkter och ”in store activation” kommer att bli allt viktigare framöver.

”Tufft läge”
Samtidigt har många uppdragsgivare och leverantörer det tufft i den situation vi nu har, konstaterar Odd Strand.

– Det är tuffa och utmanande tider och vissa kategorier har det svårare än andra.

Det är, exempelvis, tydligt inför sommaren, exemplifierar han.

– Framöver kan det nog bli ett skifte där man mer sällan går ut på restaurang och istället väljer trevliga myskvällar hemma.

Och det ser ut som om det blir fler som väljer hemester i sommar eftersom både priser och valutakurser är utmanande.

Det gynnar dagligvaruhandeln?

– Ja, det kan ge utslag i att dagligvaruhandeln går bättre i sommar, bekräftar Odd Strand.

För Sales Supports del – hur ska ni fortsätta att synas i butik och mot konsument under ert 30-årsjubileum?

Vi ska fortsätta att göra det vi är bäst på – att göra skillnad i butik för våra uppdragsgivare. Det gör vi genom att arbeta hårt med distribution, att skapa säljande exponering och hjälpa våra uppdragsgivare och inte minst butikerna att sälja  mer varor.

Fortsätter utvecklas
Odd Strand ser en utveckling och förädling av Sales Support framöver.

– Field sales är vår core business och den ska vi fortsätta renodla, men vi ska även fortsätta utveckla nya tjänster inom koncernen. Det handlar om demo, merchandise, plock, KAM-tjänster och annat.

Edward Liepe, vd och ägare till Saturnus, var en av de som var på plats på Uppdragsgivardagen.

– Vi har enbart jobbat med Sales Support under tre år, men vi är mycket nöjda med vårt samarbete och har uppnått fina resultat tillsammans, säger Liepe.

Även han var nöjd med dagen.

– Absolut. Det blev en bra mix av inspiration, ny kunskap och relationsbyggande, tycker jag.

Och lite underlag för optimism, inflikar Saturnus vd.

– Ja, det går uppenbarligen fortfarande att lansera nya intressanta produkter, trots situationen i omvärlden. Samtidigt är det tydligt att alla i branschen lever under press och verkligen måste prestera varje dag.

Många planer
Den vardagen fortsätter Saturnus nu i samarbete med Sales Support.

– Vi har ett stort antal aktiviteter i butik inplanerade under återstoden av 2023, aktiviteter som vi tror kommer att generera bra merförsäljning. Säljarna är duktiga på arbetet i butik och tar tillvara möjligheterna, berömmer Saturnus vd Edward Liepe.

Lite längre än Saturnus har Nybergs Deli arbetat med Sales Support, närmare bestämt sedan 2017.

Jimmy Ljung från Nybergs Deli konstaterade att det är mycket fokus på pris och ständiga diskussioner om råvaruläget just nu. Nu handlar det om grill i hög grad för hans företag.

– Vi fokuserar just nu och fram till vecka 34 på grillsäsongen och har många bra centrala kampanjer på kedjorna och en hel del butiksmaterial säljarna arbetar med, berättade Jimmy.

Inspirerad av Tony
Uppdragsgivardagen var intressant med flera intressanta föreläsare, summerade han.

Jag tycker att det var spännande att höra både hur en Ica-handlares resa varit, och om Myllas utveckling. Men det mest inspirerande var att höra om Tonys resa med pizzan.

”Tony” i sammanhanget är Tony Gerasovski, grundare av Tony´s Pizza och en av föreläsarna denna dag då nyskapande Ica-handlaren Andreas Hedberg stod på scenen liksom Sprillos Christina Cheng och Jens Thulin, grundare av Mylla.se.

Thulin talade om ”Vikten av att våga utmana kedjorna” och Andreas Hedberg om att ”Skapa framgång utanför boxen”.

De hade på programmet sällskap av Jens Nordfält, professor vid universitetet i Bath, som talade om butikens renässans och Johannes Lagerås som tillsammans med Mattias Schedvin från Workshop talade under rubriken ”Butikens roll framåt – både fysiskt och digitalt”.

 

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil