Småproducenter Oroade – Systembolaget Anklagas

Systembolaget i topp som innovativt företag
Foto: Systembolaget
Regeringen överväger att tillåta gårdsförsäljning av alkoholhaltiga drycker i Sverige, vilket kan bli verklighet 2025. Småskaliga producenter anklagar nu Systembolaget för övertramp och skrämselmetoder som hotar deras framtid.

Regeringens planer på att tillåta gårdsförsäljning av alkoholhaltiga drycker har mött oro från småproducenter. Dessa, vars produkter för närvarande är märkta med TSLS-symbolen i butiker, fruktar att Systembolaget kommer att ta bort denna märkning om gårdsförsäljning tillåts.

För småskaliga producenter är TSLS-märkningen avgörande för överlevnad. Många vågar inte uttala sig offentligt av rädsla för repressalier från Systembolaget. Elisabeth Thand Ringqvist (C) kritiserar Systembolaget för påstådda skrämselmetoder och anser att bolaget ”absolut har gått för långt.”

Systembolaget svarar på anklagelserna och hävdar att de ännu inte vet hur TSLS-sortimentet påverkas av gårdsförsäljning. Bolaget betonar att god affärsetik, transparens och likabehandling är centralt i deras arbete och att påverkan av förändringar inte kan fastställas förrän förslaget är helt klart.

Regeringen arbetar med att förverkliga gårdsförsäljning och strävar efter att ha ett förslag klart så snabbt som möjligt. Förändringen väntas kunna träda i kraft tidigt 2025, förutsatt att EU-processen går smidigt.

De pågående diskussionerna om gårdsförsäljning av alkoholhaltiga drycker i Sverige har satt fokus på de påstådda skrämselmetoder som småproducenter anklagar Systembolaget för. De kommande månaderna kommer troligtvis att forma landskapet för alkoholförsäljning i Sverige och dess påverkan på småskaliga producenter.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil