Snart får alla varor ett eget produktpass

Marcus Wangel, policyexpert på miljöfrågor hos Svenskt näringsliv | Foto Pressbild
EU väntas snart besluta om produktpass för nästan alla varor. ”Det gör det lättare att göra hållbara val”, säger Marcus Wangel, Svenskt näringsliv.

EU väntas inom kort besluta om produktpass för nästan alla varor.
Tanken är att det ska säkra miljömässigt hållbara produkter och göra det lättare att använda dem.

– Det ger konsumenten lättare att göra hållbara val, säger Marcus Wangel, policyexpert på miljöfrågor hos Svenskt näringsliv, till Sydsvenskan.

I flera år har den nya förordningen om digitalt produktpass diskuterats inom i EU. I närtid ska den nu antas av EU-parlamentet, och nästa år ska börja bli en del av de enskilda medlemsländernas nationella lagstiftning.

Varje produkt som släpps på den europeiska marknaden ska få en unik identitet. Det sker i form av en QR-kod. Sedan ska informationen om produkten finnas på nätet, lätt att hitta och sökbar för alla som vill veta mer.

Arbetet med de nya produktpassen kommer för att gälla textilier och skor och i nästa steg möbler, rengöringsmedel, madrasser, kosmetika och leksaker.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil