Systembolaget högst – och Ica klarar krisen

Systembolaget högst i topp | Foto: Pressbild Systembolaget
Systembolaget får högst anseende när svenskar rankar företag. För Icas del kan man konstatera att insiderhärvan inte tycks skada varumärket primärt.

I den 13:e upplagan av Kantar Public anseendeindex får Systembolaget en topposition som speglar en stark tilltro till monopolet och bolagets service.

I år mäter vi för första gången Systembolaget, som belönas med en förstaplacering och det högsta anseendet ett företag har fått i anseendeindex sedan 2013.
Ikea har varit i närheten vid två tillfällen, men Systembolaget har tre punkter högre anseende (83 mot Ikeas 80 åren 2018 och 2020).

På ”medaljlistan”, som Kantar kallar listan med de företag som har 60 eller mer i anseende, finns ett antal nykomlingar – Clas Ohlson, Spotify och de tre apoteksbolagen som nu mäts. 

Det innebär också att apotek är en av branscherna med högst anseende. Det kan vara så att branschen gynnas av ett historiskt (tryggt) ”monopolanseende”, kombinerat med lyhördhet för trender kring kost/hälsa och e-handel, är Kantars teori.

I toppen är det, förutom Ikeas nedgång och Systembolagets triumf små rörelser för Volvo-bolagen och Ica.
– Ica hade delvis under perioden uppmärksamhet för en ”insiderhärva”. Den verkar dock inte ha någon större påverkan på Ica, möjligen ett tecken på att starka varumärken är delvis immuna mot negativa skriverier, funderar Kantar i sin analys.

Tio i topp i anseendeindex

Systembolaget (högst)
AB Volvo
Ica
Ikea 
Volvo Cars
Scania
Apoteket AB
Spotify
Avanza
Apotea

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Obemannad butik och dito restaurang

I Sjölunda utanför Lidköping samverkar just nu Eatbox, en automatiserad enhet för snabbmat, med obemannade butiken Automat bredvid.

Cloettas nya satsning i Nederländerna

Cloetta planerar en ny fabrik i Nederländerna och en satsning där för den fortsatta tillväxten inom koncernen. Samtidigt läggs tre andra fabriker ned.

Atria och Lithells hakar på ny trend

Nästa generation burgare ska ”smashas” och smashburgaren blir vår nästa hit på burgersidan, menar Atria och Lithells som nu hakar på trendtåget.

Fortsatt oro bland svenska handlarna

Konjunkturavmattning, utbudsproblem och hög inflation bidrar till fortsatt oro inom handeln. Handelsbarometern för maj visar minskad framtidstro.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil