Fler kunder, högre volymer och effektivare logistik bidrog till ett stabilt resultat, samtidigt som satsningarna på hållbarhet och modernisering fortsätter.
Koncernens nettoomsättning ökade till drygt 22 miljarder kronor, en uppgång med 6,6 procent. Rörelseresultatet landade på 1 059 miljoner kronor, med en oförändrad rörelsemarginal på 4,8 procent.
För att möta framtida tillväxt planerar Axfood ett nytt, automatiserat logistikcenter i Kungsbacka. Det ska stå klart 2030 och stärka leveranskapaciteten i södra Sverige.
– Vi ser en stabil utveckling i alla våra kedjor och tydliga resultat av de investeringar vi gjort i logistik och effektivitet, säger vd Simone Margulies.
Willys fortsätter att växa och bygger om butiker till sitt nya koncept samtidigt som fler nyetableringar planeras. Hemköp fokuserar på prisvärda färskvaror och måltidslösningar i takt med att butikerna moderniseras.

Även City Gross, som förvärvades förra året, visar positiva tecken efter flera förbättringsprojekt.
Axfood fortsätter arbetet med att minska utsläppen i transporter och har tagit sin nya solpark i Hallstavik i drift.
Under kvartalet presenterades också rapporten Mat 2030, som lyfter förslag till en mer hållbar livsmedelsstrategi för Sverige.
Nyckeltal för tredje kvartalet
- Nettoomsättning: 22 286 Mkr (+6,6 %)
- Detaljhandelsomsättning: 19 625 Mkr (+19,5 %, exkl. City Gross +6,2 %)
- Rörelseresultat: 1 059 Mkr
- Resultat per aktie: 3,30 kr
För perioden januari–september uppgick nettoomsättningen till 66,3 miljarder kronor och rörelseresultatet till 2,7 miljarder kronor.




















