Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.
Efter ett framgångsrikt år med ökad omsättning och stark återhämtning från pandemin fokuserar Reitan Convenience Sverige (RCS) på att intensifiera sitt hållbarhetsarbete. Genom att höja kraven på leverantörer och sätta tydliga mål för att minska sin miljöpåverkan tar RCS steg mot en mer hållbar framtid.
Coop tar steget mot högklassiga grillupplevelser genom att lansera frysta hamburgare av högsta kvalitet. Tillverkade av 99,5 procent nötkött och enkla ingredienser, är dessa burgare redo att avnjutas på grillen eller stekpannan. Med fokus på kvalitet och enkelhet blir grillningen till en smakupplevelse utan kompromisser.
Lågpriskedjan Normal står under hård kritik för sin marknadsföring som riktar sig mot barn på sociala medier. Maria Wiezell, konsumentvägledare på Sveriges Konsumenter, påpekar att sådan marknadsföring kan vara olaglig enligt marknadsföringslagen
Apoteksjätten Apotea har meddelat att de varslar 110 fasta tjänster på sitt logistikcenter i Morgongåva. Beslutet att minska antalet fasta anställda kommer trots en ökad efterfrågan på varor hos företaget. Istället planerar man att byta ut den fasta personalen mot inhyrda anställda från bemanningsföretag.
MAX Burgers fortsätter sin tillväxtresa och planerar att etablera tre nya restauranger i Stockholmstrakten inom loppet av fem veckor. De nya restaurangerna kommer att placeras i Rågsved och Kungens Kurva i södra delen av Stockholm samt i Moraberg i Södertälje.
Riksbanken har beslutat att sänka styrräntan med 0,25 procentenheter till 3,75 procent. Detta beslut grundar sig på att inflationen närmar sig målet samtidigt som konjunkturen visar svaghet. Den senaste KPIF-inflationen var 2,2 procent i mars, vilket är lägre än Riksbankens senaste prognos.
Lantmännens starka resultat för 2023 möjliggör en historisk utdelning om 1,2 miljarder kronor till de aktiva svenska lantbrukarna, meddelades idag på Lantmännens föreningsstämma. Styrelseordförande Per Lindahl uttryckte sin glädje över det starka resultatet, särskilt med tanke på de utmanande förhållandena inom lantbruket förra året.
Norrloumi är Norrmejeriers senaste tillskott till matbord över hela Sverige. Denna smakrika och hållbara grillost är tillverkad av komjölk från Norrland och bär på en distinkt norrländsk smak. Norrloumi resultatet av lång tradition inom mejeriproduktion och osttillverkning i norra Sverige.
Willys fortsätter sin expansion i Stockholm och förvärvar Matvärldens butik i Vällingby Centrum. Planerad öppning för den nya Willysbutiken är hösten 2024. De stärker sin närvaro i Stockholmsområdet, där det sedan tidigare finns ett 20-tal Willys-butiker.
Idag presenteras rapporten ”Ingen rök, mindre skada”, som hävdar att Sverige har betydligt lägre förekomst av tobaksrelaterade sjukdomar trots hög nikotinkonsumtion. Men står verkligen nikotinens användning i Sverige i motsats till hälsoproblem i resten av Europa?
Idag presenteras rapporten ”Lågprishandelns tillväxt, lönsamhet och framtid”, producerad av HUI Research, som visar på den snabba tillväxten inom den svenska lågprishandeln.
Lågprishandeln är på väg att bli mainstream och attraherar allt fler kunder, vilket minskar det tidigare stigmat som varit förknippat med branschen.
En ny rapport pekar på en skrämmande ökning av kortbedrägerier på internet. Under de första två månaderna av 2024 ökade antalet kortbedrägerier med 70% jämfört med samma period förra året. Detta har blivit en växande oro för både kortinnehavare och finansiella institutioner runt om i världen.
Löfbergs, det familjeägda kafferosteriet, presenterar sin senaste hållbarhetsredovisning för perioden juli 2022 till december 2023 och fortsätter att göra framsteg inom hållbarhetsområdet. Företaget lanserar också ett nytt ramverk för hållbar utveckling med målet att minska utsläppen i hela värdekedjan med 30 procent till år 2030.
Inför den kommande sommaren lanserar CandyKing åtta spännande nya lösgodisbitar som är fulla av fruktiga och syrliga smaker med en touch av nostalgi. Bland de nya tillskotten finns bland annat Flygande Mattor med smak av Tutti-Frutti, Fizzy Dino Dip och Fizzy Unicorn Dip – klubbor doppade i syrligt pulver som tar dig tillbaka till barndomens glädje.
I april 2024 visar Matpriskollen att matpriserna fortsätter att stiga, utan några tydliga tecken på sänkningar trots tidigare utlovade åtgärder från vissa kedjor. Undersökningen avslöjar att matrelaterade produkter ökade med 0,2%, drivet av en markant höjning av mejeriprodukter och samtidigt en fortsatt minskning av priser på frukt och grönt.
Med en betoning på bekvämlighet, tillgänglighet, variation och kvalitet strävar Factor efter att förenkla måltiderna för sina kunder utan att kompromissa med färskhet, smak eller näringsinnehåll.
Att planera ett bröllop behöver inte vara ekonomiskt utmanande, och lågprisvarumärket Eldorado har lanserat en bröllopsmanual för att visa hur det kan göras. Med praktiska tips och exempel visar manualen hur par kan skapa ett minnesvärt bröllop utan att spräcka budgeten på 50 000 kr.
Det är oroande att hamburgarkedjan Maxs trädplanteringsprojekt i Uganda, som var avsett att klimatkompensera och hjälpa bönderna, istället har fått motsatt effekt enligt en granskning av Aftonbladet.Det är särskilt bekymmersamt att träden har blivit så täta och höga att det har försvårat böndernas möjlighet att odla mat.
Tempo intensifierar sin satsning på hybridbutiker, vilket möjliggör en kombination av både bemannade och obemannade öppettider. Efter en framgångsrik pilotfas lanseras nu fler hybridbutiker inom Tempo, med nästa lansering planerad redan till sommaren.
Denna vecka inleds arbetet med CHARM-fabriken tillsammans med den nyutnämnda projektledaren Maja Berggren. Målet är att etablera den så kallade CHARM-fabriken, ett fysiskt foodlab, i Älvsbyn. Fabriken ska bli en plats där företag kan samarbeta och utveckla framtidens hållbara mat.
Följ oss
Dela oss på
https://www.high-endrolex.com/14