[bsa_pro_ad_space id=3 delay=7]

Alltfler betalar med mobil – främst unga

Foto MostPhotos
Det blir alltmer populärt att betala med mobilen och det är de unga som driver den utvecklingen, enligt en ny undersökning som Klarna presenterar.

Det blir allt mer populärt att betala med mobilen och det är unga konsumenter som driver utvecklingen framåt. Klarnas nya undersökning visar att varannan svarande svensk i åldern 18–24 år helst betalar med mobilen i fysiska butiker. 
Att kunna göra köp med biometriska autentiseringar, som ansiktsigenkänning eller ett fingeravtryck, är också mer efterfrågat av unga än genomsnittet.

Även om majoriteten av svenskarna fortfarande föredrar att betala med ett traditionellt plastkort i den fysiska butikshandeln pågår det parallellt en snabb digitalisering på betalmarknaden, hävdar Klarna i sin senaste Money Management Pulse-rapport.

Senaste året har andelen konsumenter som föredrar att betala med mobilen i fysiska butiker ökat med 6 procent. 
Under samma tidsperiod har andelen som föredrar att betala med fysiska kort minskat med 7 procent och mängden kontanter i svenskarnas plånböcker har minskat med 11 procent.Och precis som med många andra samhällsskiften är det unga personer som visar vägen genom att anamma nya användarbeteenden.

Läs mer om undersökningen i nästa magasin, Butikstrender 10/2022

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

SWAJP Annonser

[bsa_pro_ad_space id=4 delay=7]

[bsa_pro_ad_space id=1 delay=7]

Västkustägg förvärvar Väst Ägg AB

Stjärnägg AB, en av Sveriges främsta leverantörer av ägg, tillkännager stolt att deras delägare, Västkustägg, har förvärvat Väst Ägg AB, tidigare känt som Lilluns Ägg. Denna strategiska expansion förväntas stärka deras kapacitet att leverera ägg av högsta kvalitet till butiker över hela landet.

Olivoljepriserna skjuter i höjden

Den senaste tiden har olivoljepriserna fortsatt att skjuta i höjden till följd av torkan som härjar i södra Europa. Enligt Ulf Mazur, vd och grundare av Matpriskollen, har priserna ökat med hela 5 procent under februari och en imponerande 40 procent på årsbasis.

Leder vägen för jämställdhet i näringslivet

En färsk undersökning utförd av Svensk Kooperation visar på en betydande skillnad i jämställdhetsarbetet mellan kooperativt ägda företag och börsbolag. Med Internationella kvinnodagen i sikte ger resultaten en inblick i hur olika typer av företag hanterar könsrepresentationen i sina ledande positioner.

Sex procent lägre konsumtion 2020

Konsekvenser för försäljning till minderåriga

När det kommer till Systembolaget är ålderskontroll av högsta prioritet. Att säkerställa att ingen under 20 år får köpa alkohol är en central del av deras arbete för att främja ansvarsfull konsumtion. Men vad händer om en misstag inträffar och alkohol säljs till en minderårig?

Kunderna rasar mot Kellogg’s

Kellogg’s, känd för sina populära frukostflingor som Froot Loops och Frosties, har hamnat i en storm av kritik efter ett kontroversiellt uttalande från deras VD, Gary Pilnick. Uttalandet, som gjordes under en intervju med amerikanska CNBC, har fått kunder att reagera starkt.

Ingen ljusning i sikte enligt UC

Konkurser fortsätter att öka, och enligt experter syns ingen ljusning i sikte. Affärs- och kreditinformationsföretaget UC rapporterar att situationen är den värsta på över ett decennium för vissa branscher.

Levererar mat med drönare

En Ica Nära-butik har inlett ett pilotprojekt där man testar hemleverans med drönare till kunderna, som enligt en enkätundersökning är efterfrågat. Kundens erfarenhet beskrivs som ”oväntat smidig”.

PRENUMERERA PÅ VARDAGLIGA NYHETER TILL DIN E-POST.

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil