Tre av fyra oroar sig för innehållet i maten störst oro kring drycker
En ny konsumentundersökning visar att över 75 % av amerikanska konsumenter är oroliga eller något oroliga över livsmedel och drycker som innehåller artificiella färgämnen. Framför allt gäller oron dryckeskategorier som läsk, juice och sportdrycker områden där både producenter och dagligvaruhandeln kan behöva tänka om kring sortiment och kommunikation.
Undersökningen, som genomfördes av Veylinx på uppdrag av färgämnesproducenten Oterra, offentliggjordes i samband med IFT First Expo i Chicago den 14 juli.
Barnfamiljer mest oroliga tillverkare uppmanas agera
Bland konsumenter med barn uppgav en tredjedel (33 %) att de fruktar att konstgjorda färgämnen kan vara skadliga. Ytterligare 44 % svarade att de är något oroliga. Undersökningen pekar därmed på ett påtagligt konsumenttryck mot artificiella tillsatser särskilt bland barnfamiljer, en målgrupp med stor betydelse för dagligvaruhandeln.
– Det finns ett tydligt konsumenttryck mot artificiella tillsatser och en möjlighet för varumärken och återförsäljare att ta position inom det naturliga segmentet, säger Vibeke Haislund, global marknadschef på Oterra.
Samtidigt har den amerikanska läkemedelsmyndigheten FDA nyligen gått ut med rekommendationer om att fasa ut FD&C-färgämnen.
Drycker – ett område under lupp
De kategorier där oron är störst enligt undersökningen:
- Läsk och sodaprodukter – 54 % oro
- Juice och juicebaserade drycker – 46 %
- Sportdrycker – 44 %
- Godis och choklad – 44 %
- Snacks – 40 %
Lägre nivåer av oro noterades för soppor (11 %), sylt och smörgåspålägg (22 %) samt mejeriprodukter (24 %).
För dagligvaruhandeln innebär detta inte bara ett möjligt skifte i kundernas preferenser, utan också en signal om att transparens, naturliga ingredienser och tydlig märkning kan bli avgörande konkurrensfaktorer särskilt inom dryck och snacks.

Kännedom om FDA:s nya riktlinjer
Över hälften (55 %) av de tillfrågade hade sett eller hört nyheter om att FDA uppmanar tillverkare att ersätta konstgjorda färgämnen med naturliga alternativ. Ytterligare 19 % uppgav att de ”kanske” noterat sådan information.
På IFT First Expo visade Oterra upp exempel på hur naturliga färgämnen från frukt, grönsaker, alger och kryddor kan ersätta syntetiska färger i allt från bakverk till drycker och snacks. Besökarna fick se konkreta tillämpningar som bevisar att naturligt inte behöver innebära ett svagare färgresultat tvärtom.




















