Korvätandet har minskat i Sverige

Korvätandet sjunker i Sverige, i vart fall enligt en ny undersökning som Circle K presenterar. Dock ökar grillkorvens del av korvätandet.

Det är årets upplaga av Korvkartan som Circle K nu presenterar och den visar alltså ett minskat korvätande bland de svarande.
I förra årets undersökning sade 73 procent av de som svarade att de åt korv minst en gång i månaden, en siffra som i år sjunkit till 64 procent.

För ett år sedan var snittet 60 uppätna korvar per svarande och år, en siffra som i år landar på 49.
Både män och kvinnor har minskat sin korvkonsumtion, i vart fall de 3 157 svarande i Sifos riksrepresentativa webbpanel.

– Vi är lite förvånade över att svenskarna tycks ha ätit så pass mycket mindre korv det senaste året, särskilt då vi själva sålt avsevärt fler korvar i år än förra året, säger Erika Söderlund som är kommunikationschef hos Circle K.

Läs mer om undersökningen i nästa magasin, Butikstrender 10/2022

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil