”Låt ”köttet” stanna kvar i labbet”

Mattias Espert, ordförande för branschorganisationen Sveriges grisföretagare och själv grisbonde | Foto Pressbild
Sveriges grisföretagare välkomnar en mer nyanserad köttdebatt med anledning av den nya forskning från Chalmers som kommit kring köttsubstitut.

Med anledning av den nya forskningen från Chalmers, där det konstaterats att kroppen inte kan ta upp järnet och zinken från köttsubstituten i samma utsträckning som i riktigt kött och att näringspåståendena därmed blir felaktiga, välkomnar vi på Sveriges grisföretagare den nu mer nyanserade köttdebatten, skriver organisationen.

– Det är anmärkningsvärt att livsmedel som omnämns som köttsubstitut inte ligger i närheten av det naturliga köttets näringsinnehåll. Forskarna pekar på kompetensbrist och barnsjukdomar hos industrin – men varför ska konsumenterna riskera sin hälsa, frågar sig organisationen.

— Det är allvarligt att produkter som marknadsförs som köttsubstitut inte håller högre kvalitet när det kommer till näringsinnehåll som kroppen kan ta upp. Det är vilseledande för konsumenten som tror sig köpa en näringsrik produkt, anser Mattias Espert, ordförande för branschorganisationen Sveriges grisföretagare och själv grisbonde.

— Jag tycker inte att det är acceptabelt att det släpps ut en produkt som kallas köttsubstitut eller vegokött som inte är noga kontrollerad när det kommer till näringsinnehåll. Köttet är inte viket livsmedel som helst. Om företagen inte har kompetens att skapa en näringsrik produkt kanske den ska stanna på labbet ett tag till. Annars lurar man konsumenten, och det känns ju extra illa när vi vet hur utbrett det är med till exempel järnbrist, framför allt hos unga kvinnor, menar Mattias 

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil