Positiv utveckling för dagligvaruhandeln

Glada miner när Svensk dagligvaruhandel redovisar positiva siffror. Foto: Pressbild
När Svensk dagligvaruhandel summerar 2021 är det genom att lägga positiva siffror på bordet och konstatera att handeln avslutade fjolåret starkt.

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 1,3 procent under 2021 jämfört med 2020 enligt branschorganisationen Svensk dagligvaruhandels Dagligvaruindex. 
I december uppgick försäljningstillväxten till 0,9 procent.

Försäljningsutvecklingen i butik uppgick under 2021 till 0,2 procent jämfört med 2020. 
I december uppgick utvecklingen till 2,5 procent, vilket blev den högsta noteringen under året.

– Butikerna fick en stark avslutning på året och nådde även positiv försäljningstillväxt sett till helåret. Under årets sista månader stod den fysiska butiksförsäljningen för hela tillväxten i branschen, säger Svensk dagligvaruhandels vd Karin Brynell.

E-handelsförsäljningen ökade under 2021 med 24,0 procent. Både e-handel med hemleverans och upphämtning i butik ökade under året. 
E-handel med hemleverans ökade med 16,3 procent och upphämtning i butik med 32,7 procent. I december minskade dock e-handeln med 21,8 procent.

E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick i december till 5,0 procent. För helåret 2021 uppgick e-handelsandelen till 5,8 procent.
– E-handeln backade för tredje månaden i rad. December var 2020 års starkaste e-handelsmånad sett till tillväxt med en ökning på 191,6 procent, vilket gör jämförelsetalet mycket högt. E-handelsandelen för helåret 2021 landade på 5,8 procent, vilket är en ökning med en procentenhet i jämförelse med fjolårets 4,8 procent, avslutar Karin Brynell.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil