”Skev maktbalans” Attack mot ökat EMV

Skärmdump mylla.se
E-handeln Mylla.se går till frontalattack mot dagligvarujättarna, framförallt för den allt mer intensiva satsningen på egna märkesvaror, EMV.

E-handeln Mylla.se säljer och distribuerar svenskproducerade matvaror utan mellanhänder. Nu lanserar man kampanjen ”Svartvitt” och går till hårt angrepp mot dagligvarujättarna.

Framförallt handlar det om dagligvaruhandelns satsning på egna märkesvaror, EMV. Mylla menar att jättarna skapar en skadlig konkurrenssituation för svenska livsmedelsföretag.

Mylla menar bland annat att EMV anonymiserar maten och arbetet bakom produkterna.
”Antingen fortsätter vi låta jättarnas egna märken växa och vi får allt färre alternativ på hyllorna. Eller så väljer vi en väg där konsumenter och producenter kan mötas på öppna villkor. En plats där du kan handla riktig mat med färg, smak och historia”, skriver Mylla.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

SWAJP Annonser

Foodtech-bolag byter namn och vd

Vertikalodlaren Ljusgårda byter namn till Supernormal Greens och skiftar samtidigt på vd-stolen där grundaren Andreas Wilhelmsson åter tar plats.

”Fryst mat kan ge mindre matsvinn”

Findus, som säljer fryst mat, vill i samband med internationella dagen mot matsvinn, påpeka att fryst mat kan bidra till att minska matsvinnet hemma.

Efter köpet vill Adlibris butikssatsa

Förra hösten köpte Adlibris bokkedjan Pocketshop. Fusionen var klar vid årsskiftet och nu vill Adlibris göra en satsning på fysiska butiker.

Från Sverige får kritik för reklam

Lantägg och Svenskmärkning får kritik för att man vilselett konsumenter när det gäller förhållandena för hönsen bakom de aktuella äggen.

Katt- och hundmat toppar krympflation

Kattmat, hundmat och smör. Det är produkter som i högre grad än andra ägnar sig åt krympflation, alltså minskar storleken men inte priset.

Ahlgrens bilar får ny design

Klassiska godiset Ahlgrens bilar fyller 70 år och får i samband med det en ny design samtidigt som påsen blir till hälften gjord av växtbaserad plast.

PRENUMERERA PÅ VARDAGLIGA NYHETER TILL DIN E-POST.

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil