Svenskarnas frukostvanor kartlagda

Foto Pressbild/Fazer
En ny undersökning från Fazer visar att svenskarnas frukostvanor är förhållandevis traditionella, men samtidigt finns det en önskan om mer variation och inspiration. Trots att många vill bryta sina vanor, saknar en stor andel inspiration och tid för att göra det.

Svenskarna är kända för att vara trendkänsliga när det gäller mat, men när det kommer till frukostvanor verkar tiden stå stilla. En ny undersökning från Fazer, genomförd av Nepa, avslöjar att även om traditionella frukostinslag dominerar, finns det ett sug efter förändring och nyheter på frukostbordet.

Traditionella vanor med en önskan om förändring
Trots att bröd, ost och kaffe fortfarande utgör stommen i svenskarnas frukost, visar undersökningen att många svenskar vill variera sin frukost. Nästan tre av tio (29%) vill ha mer variation, och nästan en av fem (18%) vill prova fler frukosträtter. Men det finns hinder: mer än en fjärdedel (28%) säger att de saknar inspiration och 26% att de inte har tid att ändra sina frukostvanor.

Frukostpersoner vs. ”Frukost som ett måste”
Undersökningen visar en tydlig uppdelning i befolkningen:

  • Nästan hälften (45%) ser sig själva som frukostpersoner, och mer än en tredjedel (37%) säger att frukost är deras favoritmål. Dessutom säger mer än en femtedel (22%) att de tycker om frukost så mycket att de äter det mer än en gång om dagen.
  • Samtidigt finns det en frukostskeptisk grupp: mer än en tredjedel (37%) ser frukost som något de måste äta snarare än något de njuter av.

Fyra frukostprofiler
Undersökningen identifierar fyra huvudsakliga frukostprofiler baserade på svenskarnas prioriteringar och ambitioner:

  1. Tidsoptimeraren (30%): Prioriterar snabbhet i frukostförberedelserna.
  2. Esteten (20%): Värdesätter att frukosten ser bra ut.
  3. Hälsosträvaren (26%): Strävar efter en hälsosammare frukost.
  4. Kontorsätaren (11%): Äter vanligtvis sin frukost på kontoret under vardagar.

Kommentarer och trender
Richard Tellström, mathistoriker, menar att frukostkulturen i Sverige förändras långsamt jämfört med lunch- och middagsvanor. Han noterar dock flera nya inslag som introducerats de senaste decennierna, såsom hälsoshots, instagramvänliga smoothies och en mängd olika kaffe- och tevarianter. Han påpekar också att frukosten ofta sprids ut över flera mindre måltider under dagen.

Hilda Björkman, marknadsdirektör för Fazer bageri Sverige, kommenterar resultaten:
”På Fazer vet vi att det finns lika många frukostpersonligheter som människor, och det är just det som gör vårt jobb så spännande! Med vårt breda frukostsortiment, med allt från Frebaco, Froosh, Aito, Skogaholm till Fazer, vill vi tillgodose alla olika frukosttypers preferenser och behov – oavsett om du vill hålla dig till frukostklassikerna eller prova nytt.”

Sammanfattning
Undersökningen från Fazer visar att även om svenskarnas frukostvanor är ganska traditionella, finns det en tydlig önskan om mer variation och inspiration. Frukosten är en måltid som engagerar och delar befolkningen, och Fazer arbetar för att möta dessa olika behov med ett brett produktutbud som kan passa alla frukosttyper.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil