Får inte se avtalet mellan TV4 och Triss

FOTO: MICHAEL ERHARDSSON
Konsumentombudsmannen får inte se avtalet mellan Svenska spel och TV4 kring Triss, enligt ett utslag i Patent- och marknadsöverdomstolen.

I tre år har en strid rasat mellan TV4 och Konsumentombudsmannen KO kring huruvida TV4:s reklam för Triss ska ses som den reklam det är eller som ett vanligt nyhetsinslag.
TV4 hävdar nämligen att de årliga drygt 300 inslag kring Triss och Trisskrap i Nyhetsmorgon i kanalen är motiverade av nyhetsskäl och därmed nyhetsinslag och inte reklam.

Samtidigt anges ”nyhetsbevakningen” grundas i ett avtal mellan TV4 och Svenska spel, vilket enligt branschtidningen Resumé kan värderas till cirka 140 miljoner kr om året.

Nu har den juridiska tvisten gått vidare och nått ett utslag i en högre instans, Patent- och marknadsöverdomstolen, vilken slår fast att KO inte har rätt att se det aktuella avtalet mellan TV4 och Svenska spel.

Beslutet från domstolen anses nu få stor betydelse för KO:s möjligheter att granska spelbranschen och dess arbetsmetoder ytterligare, men samtidigt underlätta för Svenska spel och övriga.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil