Försäljningen sjunker för Systembolaget

Glad trots sjunkande försäljning och vinst – vd Ann Carlsson Meyer. | Foto: Pressbild
Systembolaget redovisar en sjunkande försäljning för andra kvartalet i år men ser det som ”en återgång till mer normala konsumtionsmönster”.

När Systembolaget redovisar försäljningen under årets andra kvartalet landar den på 10,015 miljarder kr, vilket är en knapp procent lägre än motsvarande period 2021.
Vinsten landar på 130 miljoner kr och det är minus 10 procent i samma tidsjämförelse.

Systembolaget hänvisar till ett mer ansträngt läge hos distributörer och transportörer inför midsommarhelgen men mer allmänt till att vad vi nu ser är en återgång till mer normala konsumtionsmönster efter pandemin.

– Under första halvåret har vi också satsat aktivt på att ytterligare stärka kundmötet i våra butiker och samtidigt förstärka den digitala servicen över hela landet. Vi är också mycket glada över att appen Måttfull, som ska bidra till ökad hälsa, fortsätter att få fler användare, kommenterar Systembolagets vd Ann Carlsson Meyer.– Systembolagets något minskade försäljning under andra kvartalet kan i huvudsak förklaras av en återgång till mer normala konsumtionsmönster men dämpades av att påskförsäljningen inföll i april i år och i mars 2021. Rörelseresultatet kom in lägre (-15 miljoner kr) drivet av lägre bruttoresultat men också högre kostnader för butik och e-handel, säger Merlin Poljak, ekonomidirektör hos Systembolaget.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil