Inflationen stod för hela tillväxten i maj

Foto : MostPhotos
Inflationen stod för hela tillväxten i dagligvaruhandeln i maj, rapporterar Svensk dagligvaruhandel i sitt dagligvaruindex för månaden.

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 4,0 procent under maj 2022, jämfört med samma månad 2021, enligt branschorganisationen Svensk dagligvaruhandels dagligvaruindex.

Prisökningen för livsmedel och alkoholfria drycker har slagit igenom i konsumentledet och uppgick under månaden till 8,8 procent enligt SCB:s konsumentprisindex, vilket gör att den prisjusterade utvecklingen för dagligvaruhandeln kan estimeras till -4,8 procent.

– Prisutvecklingen på livsmedel fortsätter att vara hög. En prisutveckling för livsmedel på den här nivån har inte uppmätts på över 30 år. Det ger effekt även i konsumentled då dagligvaruhandeln nu möter konsumenter med en minskad köpkraft, inte enbart på grund av högre matpriser utan även på grund av högre boräntor och energipriser, konstaterar Karin Brynell som är vd för Svensk dagligvaruhandel.

Försäljningsutvecklingen i fysisk butik uppgick i maj till 6,1 procent jämfört med samma månad i fjol. 
Försäljningen i e-handeln minskade under månaden med 26,8 procent. 
Hemleverans minskade med 16,8 procent och upphämtning i butik med 36,3 procent. 

E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick i maj till 4,5 procent, vilket är samma nivå som föregående månad.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil