Två av Oatlys reklamfilmer förbjuds i Storbritannien. Orsaken är att reklamen från det svenska havedrycksföretaget anses vilseledande.

Det är ASA, Advertising Standards Authority, som nu förbjuder två tv-reklamfilmer som svenska Oatly gjort för marknadsföringen i Storbritannien. ASA är en självreglerande organisation för reklambranschen i Storbritannien.

I de två filmerna påstår Oatly att deras dryck, till skillnad från den traditionella komjölk, skapar 73 procent mindre mängd koldioxid. Det här påståendet har stött på patrull i form av att fler än 100 personer klagat på reklamen och ansett den vilseledande.

Oatly har som svar hävdat att den aktuella reklamen gäller en speciell produkt och att den jämfördes med standardmjölken från en brittisk ko. Mängden koldioxid har beräknats av ett bolag som heter Carboncloud, har Oatly också påpekat.

ASA var ändå av åsikten att Oatly inte har belägg för sina påståenden och gav reklamen visningsförbud. Oatly tog då bort påståenden från sin sajt och från reklamfilmerna.