Robert Auselius om Valios mål

Robert Auselius | Foto Pressbild
”Det går bra nu”. En klassiker med Petter. Robert Auselius skulle kunna sjunga med. Som vd för Valio Sverige kan han sammanfatta läget i samma ord. Lägg till att ett bra 2022 ska följas av ett ännu bättre 2023, så förstår du varför.

Ett fotbollslag i bermudasshorts kan, möjligen, antyda en viss attityd.
Men det är också de shortsen som kännetecknat Hittarps IK. 
Vita tröjor, röda kragar och manschetter, knälånga, svarta bermudasshorts.
Som fotbollsklubb i division 2 både på dam- och herrsidan, 1 400 medlemmar med Domsten, Laröd, Hittarp, Maria park men numera även Pålsjö och Tågaborg som primära upptagningsområden.
Herrlaget professionellt coachat av Erik Edman, med 57 landskamper och en bakgrund som proffs i Tottenham, Wigan, Rennes och Torino.
Man kan klassa Hittarp som andralaget i Helsingborg, om man vill både på dam- och herrsidan, en gång hotande stora HIF om förstaplatsen. Som 1987 då Hittarp slog HIF på Olympia med 3-1 och lokaltidningen HD dagen därpå toppade med rubriken ”Fotbollens framtid ligger i Laröd”.
Varför vi berättar det?
Det finns en förklaring och en, eller ett par, kopplingar.
Hittarp är Robert Auselius klubb.
Han är fortfarande aktiv där som tränare i ett av barnens lag.
Men framförallt är han vd för Valio i Sverige.
Tvåan bakom Arla.
Samma position Hittarp har bakom HIF.
Om man sedan vågar dra ut parallellen till att även gälla honom och Erik Edman är en fråga om dagsform.


Gedigen bakgrund 
En gedigen bakgrund har i vilket fall Robert Auselius också.
Han har visserligen inte spelat för Tottenham – men utbildat sig vid London Business School.
Och kan parera Wigan och Rennes med att ha varit landschef för Nestlé i Finland och nordisk chef för Hälsans kök.
Nu är han, sedan september 2020 vd för Valio Sverige AB.
Tvåa på marknaden.
Med siktet uppåt.
När han tillträdde som vd var det på en framgångsvåg för Valio i Sverige. Sedan 1994 hade man haft en genomsnittlig tillväxt på elva procent per år.
På Nestlé hade man, under Roberts ledning, ökat sina marknadsandelar inom flera snabbt växande kategorier som varma drycker och vegetariska måltider, konstaterade Valio belåtet i en pressrelease där man annonserade sin nye Sverige-chef.
Och med även Hälsans kök på sitt CV får man väl konstatera att Valio Sveriges vd har ett relativt sunt och hälsosamt track record att se tillbaka på.
– På Nestlé jobbade jag också med mycket starka varumärken och i 16 år på olika jobb inom koncernen, säger Robert.

Det var via Nestlé han hamnade i Finland | Foto MostPhotos


”Familjebeslut” 
Det var via Nestlé han hamnade i Finland. ”Ett familjebeslut”, säger han.
– Vi hade byggt hus i Laröd men beslutade oss för att ta chansen i Finland när den dök upp.
Nu är man tillbaka.
När det blev Sverige igen och vd-jobbet på Valio sökte man sig till Helsingborg och hittade en lägenhet på Tågaborg.
Idag är den utbytt mot ett hus i Hittarp och Robert veckopendlar.
– Vi arbetar väldigt flexibelt inom Valio i Sverige, konstaterar han. Vi har blivit tajtare och smidigare, har en Teams-uppdatering varje fredag 8.15, 30 minuter.
– Digitaliseringen har ökat smidigheten och gjort att vi flyttat fram positionerna i våra arbetsprocesser.
Samtidigt är det fortfarande så att det är skillnader mellan finsk och svensk företagskultur, mellan finska och svenska sätt att leda och fördela arbetet – och vem skulle bättre veta det än en svensk som varit chef i Finland och nu är svensk chef i Sverige för ett finskt företag?
– Det finns skillnader men det jag kan säga är att vi arbetar nära varandra och framgångsrikt inom Valio i Sverige, summerar han.

Finns skillnader 
Skillnader är det även i sortiment och utbud, mycket fryst i Sverige, mer färskt i Finland, men det som framförallt fångar oss är det år som ligger bakom oss, det 2022 som kan beskrivas som både kallt och hett, beroende på utgångspunkt.
– Ja, trots 20 år i branschen finns det inget mer exceptionellt år än det vi har bakom oss, konstaterar Robert Auselius.
Det har inneburit olika utmaningar.
Rent affärsmässigt har Valio klarat sig bra, bättre än konkurrenterna. Vad väntar 2023?
– När det gäller prisökningar så tror jag att vi har en stabilisering att vänta, säger Auselius, även om mycket generellt hänger på om vi kommer att ha ett fortsatt krig i vårt närområde, som ett exempel.
– Samtidigt är det så här inom denna bransch att inget år liknar något annat, och för oss inom mejeri är det speciellt tydligt. Vi på Valio är i kontakt med 75 procent av de svenska hushållen och hamnar därför i fokus av många förändringar.

Lågpristrend 
Det vi ser, på prissidan, är att vi har haft en lågpristrend i handeln – pådriven av företag som Willys och Lidl – under en 15-årsperiod och att vi nu ser hur ordinarie-försäljningen tappat för en kraftigt ökad kampanj- och extrapris-försäljning.
– Vi ser också hur växtbaserat backar men kanske inte ska dra för snabba slutsatser av det, inflikar Robert Auselius.
– För samtidigt har prisökningarna inom växtbaserat varit lägre vilket gjort att prisskillnaden minskat – och då kanske växtbaserat kan öka framöver?
Och handel och producenter får gå från att planera till att parera, öka sin ”förändringsbenägenhet”.
2022 var, trots allt det här, ett bra år för Valio i Sverige.
– Vi har gått starkt på marknaden det här året, konstaterar Robert Auselius.
– Och visionen är att vi ska överträffa det resultatet 2023.

Passar Valio 
På sikt är ”on the go” ett område som växer och som passar Valios produktutbud. Man har laktosfritt som en tydlig profil, Oddlygood får en allt starkare identitet som varumärke och när de här faktorerna slås ihop med det faktum att 1 miljon mellanmål idag ska vara dubbelt så många år 2030 så är framtidsutsikterna lika ljusa som komjölk.
– Vår marknadsandel är 7,5 procent inom food service och retail, berättar Sverige-vd:n.
– Arla är jätten men vi är tvåa efter Arla.
Man har också lyckats växa, även 2022. Volymen ökade 8 procent i Sverige 2022, ett år då många volymer minskade.
– Vi gör det bra, som Robert Auselius sammanfattar det.
Nästa år, 2024, firar Valio 30 år i Sverige.
– Och vi gör det med stark närvaro i två viktiga trendande områden, laktosfritt och växtbaserat.
Två nationella 
Mejerimarknaden i Sverige är speciellt ur vissa synvinklar. Valio och Arla är de som finns över hela landet, övriga märken har olika typer av lokal förankring.
Undersegment som ”out of home” kommer att växa, spår Robert och har gott stöd i en flod av undersökningar och spaningar, hållbarhet kommer att bli en än större hygienfråga för företag och Valio är på offensiven.
All produktion sker i Finland och lär fortsatt göra det, samtidigt som en intressant notering är att Valio i Finland köpt landets motsvarighet till Martin & Servera.
– Det är mycket i koncernens strategi som är…framåtlutat, konstaterar Robert Auselius nöjt.  
Har man ”Vi bygger framtidens mejeri” som paroll så är det ju heller inte backspegeln som stå ri fokus.
– Vi har en hög servicenivå, man kan lita på Valio, och vi har en egen dedikerad säljkår, och vi jobbar nära varandra och familjärt.
Framtiden?
– Kanske att laktosfritt blir en ny hygienfaktor. Allt blir laktosfritt? Vi i min familj tog beslutet att gå över helt till laktosfritt. Det kanske blir en sådan utveckling framöver?
Sammanfatta vad Valio vill vara?
– Vi som gör skillnaden.
Det hade Erik Edman inte uttryckt bättre.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil