Svensk mat har starka mervärden

På bilden, från vänster, bakre raden = Fredrik Reis, Ola Andersson, Peter Andersson, Jens Christensen, Torbjörn Persson, Thomas Carlson, Sven Hellberg och Johan Andersson. Från vänster, främre raden = Arvid Tunemar, Eskil Svensson, Ulrik Helgstrand, Nina Yngwe, Jenny Andersson, Frida Ottersten och Maria Donis. | Foto Pressbild
Årets stämma för branschorganisationen Svensk Fågel med temat ”Vår globala och lokala utmaning för en konkurrenskraftig och hållbar matfågelproduktion” har nyligen avslutats i Tylösand, Halmstad

Trots utmaningar ser matfågelbranschen positivt på framtiden genom de starka mervärden kring hållbarhet och hälsa som finns för svensk kyckling och kalkon.

Jenny Andersson, kycklingbonde från Småland tackade för förtroendet att åter väljas till ordförande för Svensk Fågel. I sitt tal framhöll hon det fantastiska jobb som sker varje dag genom hela den kedjan som är Svensk Fågel:

– Kom ihåg att vi alla är en helhet och målsnöret vi siktar på är att leverera en svensk, trygg, säker, hållbar, god och nyttig kyckling och kalkon!

På årsstämman redogjordes av VD Maria Donis om året som gått som bestod av fortsatt Covid 19-pandemi i början på året, hotet från fågelinfluensa bland vilda fåglar och krisen i Ukraina som följdes av allt dyrare foder och energikostnader. Även matpriserna ökade liksom importen av lågpriskyckling.

Den totala konsumtionen av fågelkött ökade knappt under 2022 med 0,5 procent samtidigt som andelen svenskt minskade under 2022 med fyra procent. På stämman framfördes därför vikten av att ansvariga politiker tillsammans med berörda myndigheter höjer tempot att aktivt arbeta för att skapa de bästa förutsättningarna för att svenska kycklingbönder ska kunna fortsätta att föda upp och producera kycklingar i Sverige. Under förra året ökade importen av kycklingkött i Sverige med drygt tolv procent. Detta innebär att lågprisimporten ökade kraftigt och är den delen som står för ökningen av konsumtion av kycklingkött.

– Trots utmaningar ser jag positivt på svenska matfågelbranschens framtid. Svensk kyckling och kalkon är ett hälsosamt och hållbart livsmedel och våra mervärden är starka och viktiga. I dessa tuffare tider är de kanske viktigare än någonsin. Tillsammans tar vi fram en hållbar kyckling och kalkon som ger oss mycket protein för pengarna och som bidrar till Sveriges självförsörjning, sa Maria Donis, vd, Svensk Fågel.

På plats som inbjuden talare fanns Christina Nordin, generaldirektör på Jordbruksverket, som redogjorde om möjligheter och utmaningar inom svensk kycklingproduktion. Här gick hon in på Jordbruksverkets roll inom det proaktiva smittskyddsarbetet, den nya djurhälsolagstiftningen, tillgång på veterinärer och Livsmedelsstrategin 2.0.

– Produktpriser och priser på insatsvaror som tex djurfoder steg kraftigt under 2022, nu hoppas vi att inflationen dämpas. Tills dess måste vi tänka helhet och jobba gemensamt mot livsmedelsstrategin. Svensk mat har så starka mervärden som hållbarhet och antibiotikafrihet, det ger oss möjligheter till en konkurrenskraftig, lönsam och robust nationell livsmedelsproduktion.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil