Tobaksfritt stöper om
snusmarknaden

Helsinki / Finland - OCTOBER 18, 2021: Closeup of a metallic swedish snus can and portion snuff pouches.
Lästid: < 1 minut

Det nikotinfria snuset fortsatte växa kraftigt under 2021 med en ökad försäljning på 88 procent, enligt siffror som Snusbolaget nu redovisar.

Det nikotinfria snuset – nikotinportioner – fortsatte sin tillväxtresa under 2021 med en ökad försäljning på 88 procent och det är framförallt rökavvänjning som driver tillväxten, enligt de som svarat i Snusrapporten 2021.

En av två användare av nikotinportioner anger att de använder dessa för att just sluta röka, enligt rapporten.
En annan tydlig trend är näthandel – av Sveriges 1,3 miljoner snusare handlar mer än var fjärde av dessa sitt snus på nätet.

Nikotinportioner används precis som det traditionella snuset av många användare för att sluta röka – 52 procent av snusare av nikotinportioner uppger det som anledning till att man började.
Hela 24 procent började med tobaksfritt snus för att sluta med andra former av tobak förutom cigaretter.

Läs mer om Snusrapporten i nästa printmagasin, Butikstrender 4/2022

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil