På en pressträff den 16 maj presenterade bistånds- och utrikeshandelsminister Benjamin Dousa en nationell satsning för att öka närvaron av ukrainska produkter i svenska dagligvarubutiker. Bakom initiativet står Svensk Handel tillsammans med ICA, Coop och Axfood – under namnet ”Handelslandet Sverige – Tillsammans för Ukraina”.
– Ukraina behöver vårt fortsatta stöd, och nu blir det enklare att bidra till det. Svenska konsumenter får ett bredare utbud i mataffären och en möjlighet att hjälpa det ukrainska folket som kämpar för hela Europas frihet och säkerhet, sa Benjamin Dousa under presentationen.
Snabbspår, marknadsföring och donationer – Satsningen bygger på tre delar:
- Ett snabbspår för ukrainska livsmedelsleverantörer
- Gemensam marknadsföring av ukrainska produkter i butik
- Materiellt stöd som donationer av kylbilar och utrustning till Ukraina
Svensk dagligvaruhandel går sammanbland aktörerna som hittills anslutit sig till initiativet finns ICA, Coop och Axfood.
– Vi vill med detta initiativ göra det enklare för ukrainska livsmedelsföretag att nå den svenska marknaden och därigenom bidra till långsiktig ekonomisk utveckling i Ukraina, samtidigt som vi ger svenska kunder ökade möjligheter att köpa ukrainska produkter, säger Eric Lundberg, vd ICA Sverige.
Coop, som också är en av initiativtagarna, ser satsningen som ett viktigt steg för långsiktigt stöd.
– Genom att stärka våra affärsmässiga förbindelser med Ukraina vill vi både bidra till landets ekonomiska utveckling och främja ett långsiktigt stöd för det ukrainska folket. Vi ser fram emot att erbjuda Coops kunder fler ukrainska produkter framöver, säger Anders Torell, tf vd Coop Sverige.
Även Axfood och deras logistikbolag Dagab har varit aktiva – inte minst i materiella insatser.
– Vi har bland annat skapat ett snabbspår för ukrainska leverantörer, donerat pengar och skänkt ett flertal last- och kylbilar. Det är positivt att fler nu får möjlighet att bidra konkret, säger Peter Holm, vice vd på Dagab.
Ett initiativ med både hjärta och affärsnytta
Satsningen ”Handelslandet Sverige – Tillsammans för Ukraina” signalerar en ny typ av samarbete där dagligvaruhandeln agerar både som affärspartner och samhällsaktör. Med ett ökande utbud av ukrainska produkter i butik får kunderna ett enkelt val – att stödja återuppbyggnaden av Ukraina genom sina inköp.
Butikstrender följer utvecklingen.