Mer än 240 ton mat levererat till Ukraina

241 ton mat har gått till Ukraina! | Foto: Skärmdump från stockfillers hemsida
Initiativet Matbron har nu levererat mer än 240 ton mat från svenska leverantörer till krigets offer och solidaritetsarbetet fortsätter.

Sedan kriget i Ukraina startade i slutet av februari har svenska dagligvaruleverantörer skickat 12 hjälpsändningar med totalt 241 ton livsmedel till behövande i Ukraina genom Matbron, ett samarbete mellan Stockfiller och Frigoscandia. 

Behovet är fortfarande stort och leveranserna fortsätter.
– Eftersom vi samarbetar med Röda Korset vet vi att hjälpen når de som mest behöver den, säger Jesper Jannesson på Stockfiller, en av initiativtagarna till Matbron.

Redan kort efter Ukraina-krigets inledning gick den första leveransen av matvaror skänkta av svenska leverantörer till Polen för vidarebefordran till behövande i Ukraina.
– Genom vår befintliga samleveranstjänst Leap Delivery kunde vi snabbt samordna leveranserna av de varor som det fanns mest behov av och som svenska livsmedelstillverkare kunde skänka, berättar Jesper Jannesson på Stockfiller.

I samarbete med Frigoscandia koordinerar Stockfiller genom tjänsten samleveranser från flera leverantörer av både fryst, kylt och kolonial till butiker och restauranger runt om i Sverige. En tjänst som man snabbt insåg att även kunna användas för hjälpsändningar till krigets offer.
– Vi har kontakten med leverantörerna samt strukturen och kompetensen för att samordna leveransen att de varor som de var villiga att donera, säger Jesper Jannesson.

En kontakt med Röda korset i Polen etablerades som ser till att matvarorna vidaredistribueras till Ukraina och till de platser där de behövs mest.
Maten, allt från bröd och ost till olivolja och fryst färdigmat, samlas hos Frigoscandia i Helsingborg och när en lastbil är fylld går den till Przeworsk i Polen nära ukrainska gränsen.

– En bil kan ta 66 pallar, så det handlar om stora volymer, berättar Patrik Asterhag, marknads- och kommunikationschef på Frigoscandia.
– Vi får varor från många olika leverantörer så det blir en bra mix med allt från basvaror till militärsjukhus till specialkost för nyopererade, säger han.
– Tyvärr ser behovet inte ut att minska, så vi jobbar för att fortsätta fylla bilarna, säger Patrik Asterhag.

Ett av de företag som snabbt hakade på initiativet Matbron är Orkla, som skänkt allt från frukostflingor till frysta soppor.
– Vi har hela tiden en dialog med Stockfiller om exempelvis vilka produkter som passar bäst och vad man kan hantera på plats, berättar Karin Nordgren, affärschef på Orkla.

– Ofta handlar det om att matcha behoven och kanske komplettera någon annan leverantörs produkter.
Förutom att företaget får en möjlighet att hjälpa till, så är det ett sätt att minimera matsvinnet.

– Det kan vara produkter som vi har en överproduktion av och som riskerar att kasseras om de blir liggande i våra lager. Men vi får även förfrågningar om vissa särskilda behov, säger Karin Nordgren.
Hon känner sig trygg med att de varor som företaget skänker hanteras på ett säkert sätt.
– När alla går samman med sina specialistkompetenser så blir det ordning och struktur och vi vet att leveranserna kommer i rätta händer.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil