Mer än 240 ton mat levererat till Ukraina

241 ton mat har gått till Ukraina! | Foto: Skärmdump från stockfillers hemsida
Initiativet Matbron har nu levererat mer än 240 ton mat från svenska leverantörer till krigets offer och solidaritetsarbetet fortsätter.

Sedan kriget i Ukraina startade i slutet av februari har svenska dagligvaruleverantörer skickat 12 hjälpsändningar med totalt 241 ton livsmedel till behövande i Ukraina genom Matbron, ett samarbete mellan Stockfiller och Frigoscandia. 

Behovet är fortfarande stort och leveranserna fortsätter.
– Eftersom vi samarbetar med Röda Korset vet vi att hjälpen når de som mest behöver den, säger Jesper Jannesson på Stockfiller, en av initiativtagarna till Matbron.

Redan kort efter Ukraina-krigets inledning gick den första leveransen av matvaror skänkta av svenska leverantörer till Polen för vidarebefordran till behövande i Ukraina.
– Genom vår befintliga samleveranstjänst Leap Delivery kunde vi snabbt samordna leveranserna av de varor som det fanns mest behov av och som svenska livsmedelstillverkare kunde skänka, berättar Jesper Jannesson på Stockfiller.

I samarbete med Frigoscandia koordinerar Stockfiller genom tjänsten samleveranser från flera leverantörer av både fryst, kylt och kolonial till butiker och restauranger runt om i Sverige. En tjänst som man snabbt insåg att även kunna användas för hjälpsändningar till krigets offer.
– Vi har kontakten med leverantörerna samt strukturen och kompetensen för att samordna leveransen att de varor som de var villiga att donera, säger Jesper Jannesson.

En kontakt med Röda korset i Polen etablerades som ser till att matvarorna vidaredistribueras till Ukraina och till de platser där de behövs mest.
Maten, allt från bröd och ost till olivolja och fryst färdigmat, samlas hos Frigoscandia i Helsingborg och när en lastbil är fylld går den till Przeworsk i Polen nära ukrainska gränsen.

– En bil kan ta 66 pallar, så det handlar om stora volymer, berättar Patrik Asterhag, marknads- och kommunikationschef på Frigoscandia.
– Vi får varor från många olika leverantörer så det blir en bra mix med allt från basvaror till militärsjukhus till specialkost för nyopererade, säger han.
– Tyvärr ser behovet inte ut att minska, så vi jobbar för att fortsätta fylla bilarna, säger Patrik Asterhag.

Ett av de företag som snabbt hakade på initiativet Matbron är Orkla, som skänkt allt från frukostflingor till frysta soppor.
– Vi har hela tiden en dialog med Stockfiller om exempelvis vilka produkter som passar bäst och vad man kan hantera på plats, berättar Karin Nordgren, affärschef på Orkla.

– Ofta handlar det om att matcha behoven och kanske komplettera någon annan leverantörs produkter.
Förutom att företaget får en möjlighet att hjälpa till, så är det ett sätt att minimera matsvinnet.

– Det kan vara produkter som vi har en överproduktion av och som riskerar att kasseras om de blir liggande i våra lager. Men vi får även förfrågningar om vissa särskilda behov, säger Karin Nordgren.
Hon känner sig trygg med att de varor som företaget skänker hanteras på ett säkert sätt.
– När alla går samman med sina specialistkompetenser så blir det ordning och struktur och vi vet att leveranserna kommer i rätta händer.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Norska Posten testar paketrobot

Nu testar norska Posten självkörande robotar som hämtar varor och även levererar dem. Första delen i projektet är ett test i fyra veckor.

”Julhandeln blir oerhört viktig”

Det är fortsatt dyster framtidstro hos svenska handlare och Svensk handel ser nu julhandeln som ”oerhört viktig” för utvecklingen framöver.

Lidingö centrum skapar yta för fler

Det blir stora förändringar i Lidingö centrum under början av nästa år och ambitionen är att skapa större ytor totalt och ge plats åt fler.

”Det finns ingen gratis frakt”

”Det finns ingen gratis frakt”, skriver LO-förbundet Transport och uppmanar alla att välja alternativ som är bra för individ och miljö.

Vi handlar mer under Black Week

Klarna konstaterar, efter de första dagarna av Black Week, att man kan se en försäljningsökning på ungefär 4 procent jämfört med förra året.

Nyinvigning hos Coop i Norrköping

Coop öppnar nu Norrköpings första Stora Coop. Det handlar om Coop risängen som nu är nyinvigd som stormarknad, med stora ambitioner.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil