När Polarbröd drabbades av en storbrand i värsta tänkbara läge – kvällen inför en storinvigning av en ny satsning – lyckades man vända det hela till en nysatsning och ett fantastiskt varumärkesbyggande, som imponerat på många.
Vid Umeå-galan tillkom ytterligare ett bevis på vilket intryck Polarbröd gjort efter sin satsning och förmågan att komma tillbaka än starkare ur en stor kris.
Vid Umeågalan utsågs Polarbröd till ”Årets varumärke” med följande motivering;
”Med ett varumärkesarbete helt enligt skolboken, grundat i genuina värderingar och en tydlig identitet, har företaget lyckats med det näst intill omöjliga. Med öppenhet, transparens och ett sammanbitet ”Vi ska tillbaka” lyckades företaget bokstavligen resa sig ur askan och vända krisen till en möjlighet på ett sätt som väcker såväl beundran som respekt.”
– Sedan branden har många kämpat oerhört hårt för att Polarbröd ska komma tillbaka – det här var ytterligare ett fint kvitto på att vi verkligen lyckats, skriver Polarbröd på sin Linkedin-sida.