[bsa_pro_ad_space id=3]

Aktuellt.

Nanna Gelebo, partner på BCG, om cirkulär handel i dagligvarubranschen med återbruk och refill

Så tjänar handeln på att bli cirkulär

Ny rapport: Rätt strategi kan ge både lägre kostnader och ökad tillväxt allt fler företag ser potentialen i cirkulära affärsmodeller – men få lyckas koppla hållbarhet till lönsamhet. En ny rapport från Boston Consulting Group visar att rätt strategi kan ge både ekonomiska vinster och minskad klimatpåverkan. Nu uppmanas även dagligvaruhandeln att tänka långsiktigt och integrera cirkularitet i hela affären.

Eric Lundberg, ICA, om ICA trygghetsarbete mot butiksbrott i svensk dagligvaruhandel

ICA kräver krafttag mot brott i butik

Minst 500 ICA-butiker utsätts för stölder – varje vecka. Samtidigt upplever över 70 procent av handlarna att stölder ofta leder till hotfulla situationer. Nu presenterar ICA fyra konkreta krav på politiker och kommuner för att skapa tryggare butiker och stärka det lokala samarbetet.

Garant dyslexiinitiativ på mejeriförpackningar med informativ text

Garant lyfter läs- och skrivsvårigheter på mejeriförpackningar

Axfood och Dyslexiförbundet i gemensamt initiativ för ökad kunskap och inkludering

Över 500 000 svenskar har dyslexi – och ännu fler kämpar med läs- och skrivsvårigheter i vardagen. Nu lyfter Axfood tillsammans med Dyslexiförbundet frågan direkt på Garants mejeriförpackningar, i ett samarbete som når ut till miljoner konsumenter.

Blodpudding för hund från Magnussons tillagad med svenska råvaror

Svensk blodpudding – nu även för hundar

Magnussons lanserar en ny, ångkokt blodpudding för hund – tillagad med svenska råvaror på familjegården Håbolund. Med tydlig hållbarhetsprofil och högt näringsinnehåll riktar sig produkten till en växande grupp medvetna hundägare.

Bananer hotas av klimatförändringar – bananodling i Latinamerika

Larmet: Bananerna hotas av klimatförändringar och sjukdomar

Bananen är en av världens mest konsumerade frukter. Bara under ett år produceras över 100 miljoner ton globalt, och i Sverige äter vi omkring 100 bananer per person varje år. Men nu kommer oroande prognoser: bananen, som vi tar för given i butikens fruktavdelning, kan bli betydligt mer sällsynt inom bara ett par generationer.

Äldre arbetskraft i arbetslivet – senior medarbetare på kontor

Äldre är framtidens tillgång – inte en belastning

Feelgoods Jobbhälsorapport 2025 slår hål på seglivade myter i arbetslivet äldre medarbetare orkar inte? Saknar engagemang? Har hög frånvaro? Det är fördomar som fortfarande styr många beslut på arbetsmarknaden. Men Feelgoods nya rapport visar att det är dags att tänka om och se 50+ som en strategisk resurs i arbetslivet.

ICA vill minska regelbördan i dagligvaruhandeln genom reformer

ICAs krav: Förenkla regelverken – för butikernas och kundernas skull

Föreslår reformer till Förenklingsrådet för att minska kostnader och byråkrati,Sveriges dagligvaruhandlare pressas av ett växande regelverk – något som slår direkt mot både lönsamheten i butik och konsumentens slutpris. Nu uppmanar ICA politiken att agera. I ett nytt initiativ lämnar koncernen över en lista med konkreta förenklingsförslag till regeringens Förenklingsråd.

Rapport från Findus som visar prisskillnad fryst och färsk mat

Fryst mat prispressar färskt – stora skillnader i butik

Ny rapport från Findus visar: Frysta alternativ upp till 80 % billigare. Fler borde överväga att ta steget in i frysdiskarna. Det menar Findus som i den nya rapporten Frysta tillgångar visar hur stora prisskillnaderna är mellan färska och frysta livsmedel – ibland upp till 80 procent. Trots det tror var tionde svensk felaktigt att fryst mat är dyrare än färsk.

Matpriser april 2025 – kaffe och choklad i topp enligt SCB

Kaffet i prischock – matpriserna fortsätter stiga

SCB: 5,5 procents ökning på ett år – choklad och mejeri sticker också ut.Matpriserna i Sverige fortsätter att klättra, om än i långsammare takt än under förra årets pristoppar. Enligt nya siffror från Statistiska centralbyrån (SCB) ökade priserna på livsmedel och alkoholfria drycker med 5,5 procent i april, jämfört med samma månad i fjol. En produkt sticker dock ut rejält: kaffe har blivit hela 42 procent dyrare på ett år.

Tomat toppar svenskarnas favoritgrönsaker i ny rapport

Tomaten är svenskarnas favorit – men kålen splittrar landet

Ny rapport från Picadeli kartlägger grönsakspreferenser i sju länder,svenskarna älskar tomater särskilt i sallader, pastarätter och på smörgåsen. Det visar en ny rapport från Picadeli, där tomaten tar förstaplatsen som svenskarnas mest uppskattade grönsak. Men långt ifrån alla grönsaker väcker samma kärlek. Kål, gröna bönor och blomkål hör till de grönsaker som flest svenskar helst undviker – trots att några samtidigt utser dem till sina favoriter.

Träning med Arla Protein i gymmiljö under OCR-utmaning

Träningsutmaning i butik och gym – Arla Protein satsar på OCR

Arla Protein kopplar varumärket till rörelseglädje och gymträning. Nu inleder Arla Protein ett nytt samarbete med Nordic Wellness – där syftet är att inspirera fler till rörelse genom så kallad OCR-träning. Kampanjen Arla Protein OCR-Challenge lanseras under vecka 20 och rullas ut brett i både dagligvaruhandeln och träningsvärlden. Genom köpet av en Arla Protein-produkt får konsumenten tillgång till gratis gymträning och chansen att vinna startplatser till utmanande OCR-events.

Emanuel Lindgren prisas som Årets Franchisetagare 2025 av Svenska Franchise Föreningen

Emanuel Lindgren utsedd till Årets Franchisetagare

Kahls The & Kaffehandel i Umeå prisas för stark utveckling och kundfokus Emanuel Lindgren, franchisetagare för Kahls The & Kaffehandel vid Norrlands universitetssjukhus i Umeå, har utsetts till Årets Franchisetagare 2025. Bakom utmärkelsen står Svenska Franchise Föreningen i samarbete med Marginalen Bank. Priset delades ut den 9 maj och lyfter fram en butik som utmärkt sig inom entreprenörskap, utveckling och kundnöjdhet.

[bsa_pro_ad_space id=1]

ISH alkoholfri cocktail i burk – Mojito och Spritz finns i butik

Alkoholfri cocktaillyx – sommarens självklaraste trend

Allt fler skålar utan alkohol och efterfrågan på färdigblandade, smakrika alternativ ökar snabbt i dagligvaruhandeln. Nu tar ISH plats i butikshyllan med två populära drycker som visar varför alkoholfritt inte längre är ett nischval.

Kund använder AR-app i dagligvarubutik

Därför måste ni ta AR på allvar i butiken

Från tekniksnack till strategiskt verktyg i fysisk dagligvaruhandel. AR – eller Augmented Reality – är inte längre bara ett framtidsscenario. Det är ett konkret verktyg som ni som stormarknad eller butik redan nu bör överväga. Med en global marknad som förväntas nå 64,4 miljarder dollar till år 2030 pekar allt på att de aktörer som vågar satsa digitalt i fysisk miljö får ett försprång. Ni har fördelen av fysiskt kundflöde – men för att locka konsumenter tillbaka, behövs mer än bara varor på hyllan.

Möte mellan politiker och butikspersonal på Ica Kvantum Märsta

Trygghetskris på Ica Kvantum i Märsta väcker politiskt engagemang

Över 300 incidenter – nu krävs samverkan mellan butik, kommun och skola

Ica Kvantum i Märsta befinner sig i ett allvarligt läge efter att ha rapporterat över 300 incidenter det senaste året – många kopplade till hot, stölder och organiserade ungdomsgäng. Situationen har väckt starka reaktioner lokalt och fått politiker att agera.

FELIX ketchup tunnelbanetåg med kreativ reklam, inklusive ketchup-slinga och humoristiska stationer.

FELIX kampanjar på spåret – tunnelbanetåg fullt med ketchup

Orkla köper hela tåget men delar av reklamen försvinner spårlöst, Stockholms resenärer möts just nu av ett fullfolierat tunnelbanetåg från FELIX – en del av varumärkets pågående ketchupkampanj. Men något oväntat har hänt. Vissa delar av reklamen tycks vara så populära att de helt enkelt försvinner från tåget.

andyKing nya lösgodisbitar för sommaren 2024 – exklusiva smaker som Nöt-créme Pralin Passionsfrukt och Tre i rad spelgodis.

CandyKing lanserar sju nya lösgodisbitar inför sommaren

Sommarnyheter i lösvikt – exklusiva smaker och spelgodis i mixen. Med sommaren runt hörnet presenterar CandyKing årets färgglada nyheter i lösgodishyllan. Totalt sju nya bitar introduceras från syrliga smaker och skumblommor till lakrits, choklad och ett godis som även fungerar som ett spel. Två av nyheterna blir exklusiva för CandyKings sortiment.

[bsa_pro_ad_space id=1]

Präst i väggen Göteborg – Malin Persson serverar ostbaserade rätter

Präst® i väggen öppnar i Göteborg

Efter förra årets succé på Nytorget i Stockholm rullar “Präst® i väggen” vidare – och nästa stopp är Göteborg. Den 8 maj öppnar Sveriges minsta hål i väggen återigen upp för ostälskare, denna gång med matprofilen Malin Persson vid spisen. Under fyra dagar serveras kreativa vegetariska rätter med Präst® som självklar huvudperson.

Snabbgross Club Umeå – butik för storpack till privatpersoner

Snabbgross Club öppnar i Umeå

Axfoods restauranggrossist Snabbgross fortsätter sin expansion med det medlemsbaserade butikskonceptet Snabbgross Club. Under hösten konverteras den befintliga butiken i Umeå till en Club-butik – där både privatpersoner och företag välkomnas att handla direkt från restauranggrossisten.

Picadeli AI livsmedelsindustrin – smarta salladsbarer minskar svinn

Banbrytande AI lyfter livsmedelsindustrin

Fyra år efter att Picadeli integrerade artificiell intelligens i sin verksamhet kan salladspionjären visa upp tydliga resultat. Mindre svinn, nöjdare kunder och en effektivare butiksdrift – det är några av vinsterna när tekniken får ta plats i livsmedelskedjan. Med sin nyutvecklade salladsbar och egna plattform för AI-styrning fortsätter bolaget att driva utvecklingen framåt.

Jan-Erik Hansson Lantmännen ordförande från maj 2025

Jan-Erik Hansson ny ordförande i Lantmännen

Lantmännen har utsett Jan-Erik Hansson till ny styrelseordförande. Beslutet fattades vid det konstituerande styrelsemötet som följde föreningsstämman den 7 maj i Stockholm. Samtidigt valdes Karin Berggren in som ny ledamot i styrelsen.

Coop affärschef frukt och grönt – Peter Hägg nyrekryterad

Ny affärschef till Coop – ska lyfta frukt, grönt och blommor

Peter Hägg tillträder den 1 oktober som affärschef för frukt, grönt och blommor på Coop Sverige. Med lång erfarenhet från både butik och kategori får han nu ansvaret för en av Coops mest strategiskt viktiga varugrupper – med direkt koppling till hållbarhet, hälsa och kundupplevelse.

Lindahls syns som sponsor under Toughest 2025

Hälsa i fokus när Lindahls satsar på hinderbaneloppet Toughest 2025

Lindahls återvänder som huvudsponsor för hinderbaneloppet Toughest. Med proteinberikade produkter och ett tydligt hälsobudskap vill mejerivarumärket stärka sin position hos träningsintresserade konsumenter – och visa vägen för hur ett varumärke kan aktiveras utanför butikshyllan.

Swish-app med ny design – Swish uppdatering 2025

Swish anpassas för nya lagen – viktig uppdatering inför sommaren

En ny EU-lag som träder i kraft i juni 2025 ställer krav på att digitala tjänster ska vara tillgängliga för alla – även personer med olika typer av funktionsnedsättningar. Som en följd av det genomför Swish omfattande förändringar i sin app redan från maj, något som även berör handeln.

Premium- och växtbaserad glass lanseras inför sommaren 2025

Glassmarknaden växer – konsumenten väljer kvalitet

Glass är en av butikens mest känslostyrda kategorier – men också en av de mest lönsamma under sommaren. Inför säsongen 2025 pekar allt på fortsatt tillväxt, där premium, växtbaserat och smakinnovationer står i centrum.

Butikstips för Nachonaldagen 2024 med Santa Marias nachoprodukter

Fira Nachonaldagen den 6 juni – och skapa merförsäljning i butik

Nationaldagen blir långhelg – ta tillvara på försäljningstillfället. Den 6 juni är Sveriges nationaldag – en ledig dag för de flesta och en utmärkt chans för dagligvaruhandeln att skapa inspiration, matglädje och merförsäljning. Med en långhelg som bakgrund och ett växande intresse för enkla festmåltider hemma är det ett perfekt tillfälle att sätta färg på butikshyllorna.

Axfood solpark Hallstavik – Sveriges största med 100 000 paneler

Rekordstor solpark ger Axfood ny energi i klimatarbetet

Axfood har i samarbete med solenergiföretaget Alight invigt Ax-el, Sveriges största solpark, belägen utanför Hallstavik. Med en kapacitet på 63 GWh per år kommer anläggningen att täcka cirka 15 procent av koncernens totala elförbrukning – en tydlig milstolpe i Axfoods pågående omställningsarbete.

Barn deltar i Kalvinknatet 2024 – rekordmånga anmälda

Barnens favorittävling sätter nya rekord – Kalvinknatet växer igen

Kalvinknatet, Sveriges största barnlopp, är tillbaka – och i år väntas ett nytt deltagarrekord. Mellan den 3 maj och 8 juni arrangeras loppen på 20 orter i Skåne, Småland och Halland. Bakom initiativet står Skånemejerier och Malmö Allmänna Idrottsförening (MAI) tillsammans med lokala friidrottsklubbar.

[bsa_pro_ad_space id=4]

Nyhetsbrev.

powered by Typeform

[bsa_pro_ad_space id=1]

Online videos.

Har du missat?

Axfood solpark Hallstavik – Sveriges största med 100 000 paneler

Rekordstor solpark ger Axfood ny energi i klimatarbetet

Axfood har i samarbete med solenergiföretaget Alight invigt Ax-el, Sveriges största solpark, belägen utanför Hallstavik. Med en kapacitet på 63 GWh per år kommer anläggningen att täcka cirka 15 procent av koncernens totala elförbrukning – en tydlig milstolpe i Axfoods pågående omställningsarbete.

Barn deltar i Kalvinknatet 2024 – rekordmånga anmälda

Barnens favorittävling sätter nya rekord – Kalvinknatet växer igen

Kalvinknatet, Sveriges största barnlopp, är tillbaka – och i år väntas ett nytt deltagarrekord. Mellan den 3 maj och 8 juni arrangeras loppen på 20 orter i Skåne, Småland och Halland. Bakom initiativet står Skånemejerier och Malmö Allmänna Idrottsförening (MAI) tillsammans med lokala friidrottsklubbar.

Kaffe blir dyrare i maj 2025 – orsaker och effekter på marknaden

Så påverkas du av den kraftiga kaffeprishöjningen 2025

Kaffepriset väntas stiga kraftigt i maj 2025. Klimatförändringar, misslyckade skördar och stigande råvarupriser driver upp kostnaderna, vilket gör att svenska konsumenter snart får betala betydligt mer för sin vardagskaffe.

Tips för att rekrytera butikspersonal till sommarens högsäsong 2025

Så säkrar du sommarens viktigaste resurs: Butikspersonalen

Med sommaren i antågande hårdnar konkurrensen om kvalificerad sommarpersonal. För att stå stark i kampen om talangerna gäller det att rekrytera i tid, erbjuda attraktiva villkor och satsa på en effektiv introduktion som snabbt får nya medarbetare att trivas och prestera.

Bake My Day erhåller högsta betyg vid BRC-certifiering 2025

Bake My Day certifieras – lyfter mot toppen på bagerimarknaden

Internationell kvalitetsstämpel med högsta betyg,Bake My Day tar ett stort kliv framåt på den svenska bagerimarknaden. Företagets nya, toppmoderna bagerianläggning i Arlandastad har nu tilldelats den internationella certifieringen BRC Global Standard – och dessutom med högsta betyg, A.

7-Eleven modernisering och hållbarhet 2025 i svensk servicehandel

7-Eleven lyfter servicehandeln med mat, hållbarhet och modernisering

Modernare butiker och starkare matfokusReitan Convenience Sverige fortsätter sin satsning på att utveckla 7-Eleven-konceptet. Efter att omkring en tredjedel av butikerna har uppgraderats med ett nytt, modernare butikskoncept, har effekten blivit tydlig – ökad omsättning och en starkare koppling till dagens kundbehov.

Paketlyft ger förbättrat resultat för PostNord 2025

Paketlyft förbättrar resultatet för PostNord

Stark tillväxt inom paketaffären trots lägre omsättning PostNord rapporterar ett stärkt resultat för det första kvartalet 2025, drivet av ökade paketvolymer och effektivitetsprogram. Nettoomsättningen landade på 9 005 miljoner kronor, en minskning med 5 procent i fast valuta jämfört med motsvarande period i fjol. Paketvolymerna ökade däremot med 8 procent, vilket bidrog till en rörelsemarginal på 2,1 procent.

ICA grillsortiment 2025 med chili och koreanska såser

ICA satsar på chili och koreanska smaker inför grillsommaren 2025

Med starka smaker och nya influenser i fokus lanserar ICA ett grillsortiment laddat med chili, rökighet och koreansk twist. Sortimentet sträcker sig från marinerat kött till smaksatta korvar och BBQ-såser – alla med målet att lyfta sommarens grillkvällar till en ny nivå.

Statistik över konkurser i Sverige april 2025

Konkursvågen växer – 778 konkurser i april

Konkurserna i Sverige håller sig på höga nivåer. I april 2025 registrerades 778 konkurser bland svenska aktiebolag – en tydlig ökning jämfört med samma månad förra året. För dagligvaru- och servicehandeln innebär detta en fortsatt osäker marknad att navigera i.

Illustration av mångfald och inkludering

Mångfald som affärsstrategi – ny rapport visar vägen för dagligvaruhandeln

Järvaveckan och PwC: Endast var tredje företag jobbar aktivt med mångfald

En ny rapport från Järvaveckan Research och PwC Sverige ger en tankeväckande inblick i hur näringslivet hanterar frågor om mångfald och inkludering. Endast 34 procent av svenska företag uppger att de arbetar aktivt med dessa frågor – trots att forskning visar att företag med högre mångfald ofta presterar bättre både ekonomiskt och organisatoriskt.

Säsongsbaserad försäljning av allergiprodukter och solskydd i butik

Så maxar du försäljningen av OTC-produkter – utan att konkurrera med apoteket

Säsongsanpassat sortiment i vår och försommar. Våren är här, och med den följer en kraftigt ökad efterfrågan på receptfria läkemedel (OTC-produkter). Pollenbesvär, känslig hud i solen och snart även myggsäsongen gör att många konsumenter söker snabba lösningar – ofta under ett vardagsinköp i matbutiken. För dagligvaruhandeln gäller det att rusta upp kassalinjen och utvalda hyllor med rätt produkter vid rätt tidpunkt.

Axfood logistikcenter i Bålsta som stärker effektiviteten 2025

Axfood växer – stärker marknadsandelar och effektiviserar logistiken

Stabil utveckling under första kvartalet 2025,Axfood fortsätter att ta marknadsandelar med ett starkt kundfokus och hög aktivitet inom strategiska områden. I delårsrapporten för första kvartalet 2025 visar koncernen en stabil resultatutveckling, samtidigt som man driver på investeringar i både butikstillväxt och logistik.

Nothing F!shy växtbaserad fisk serverad med grönsaker

Nothing F!shy växtbaserad fisk

Efterfrågan på växtbaserade alternativ exploderar – och i frontlinjen står Nothing F!shy. Det här är inte bara ännu en växtbaserad produkt. Det är ett genomtänkt, smakrikt och hållbart alternativ till fisk som vunnit både konsumenternas hjärtan och prestigefyllda priser som Årets Livsmedelsnyhet vid FFCR Innovation Awards 2025 och Helsingborgspriset 2025.

Shopping i butik – emotionell shopping bland unga kvinnor

Shopping som hobby: Fyra gånger vanligare bland unga tjejer

En ny rapport från ICA Banken belyser tydliga könsskillnader i unga vuxnas konsumtionsvanor. Fyra gånger fler tjejer än killar ser shopping som en hobby – och för många unga kvinnor har shoppingen blivit ett sätt att hantera stress, ångest och vardagslivets utmaningar.

Svensk Fågel uttrycker missnöje med ersättningspolitik i vårbudgeten 2025

Vårbudgeten 2025: Kycklingbranschen kritisk – ”fortsatt ojämlik behandling”

Trots att vårbudgeten för 2025 innehåller satsningar som på pappret ska stärka svensk livsmedelsproduktion, menar Svensk Fågel att den svenska kycklingnäringen fortsatt missgynnas. Ordförande Ulrik Helgstrand är särskilt kritisk till att statlig ersättning vid salmonellautbrott fortfarande inte gäller för kyckling- och avelshönsproduktionen.

Dagligvaruhandeln mars 2025 med minskad försäljning på grund av påsken

Påsken skymmer sikten – försäljningen viker i mars

Dagligvaruhandeln tappade 0,3 procent i försäljning under mars. Men den svaga utvecklingen förklaras i huvudsak av påskens förflyttning till april. Justerat för kalender och inflation backar volymen med 1,3 procent.

Carlsberg elektrifierar transporterna 2025 med eldrivna fordon från Einride

Carlsberg Sverige elektrifierar transporterna – 40 procent med el 2025

Med kraftigt ökad andel eldrivna leveranser tar Carlsberg nästa steg mot en mer hållbar logistiklösning. Under 2025 ska upp till 40 procent av företagets transporter i södra och västra Sverige köras med el – ett resultat av det utökade samarbetet med fraktteknikbolaget Einride.

Cirkulär hemleverans Coop med återanvändbara förpackningar från Gordon

Coop: Fördubblat kundvärde med cirkulär hemleverans

När Gordon lanserade Sveriges första cirkulära system för hemleveranser av kyld mat låg fokus initialt på klimatnyttan. Men nu visar färska siffror från Coop att effekterna sträcker sig betydligt längre än till hållbarhet – de når hela vägen in i kundrelationen.

Statistik över äggkonsumtion i Sverige inför påsken 2025

Svenskarnas äggvanor kartlagda – insikter inför påsken

Ägg toppar inköpslistan under påsken – men är också en självklar del av svenskarnas vardag. En ny Sifo-undersökning, genomförd av Verian på uppdrag av ICA, visar att svensken i genomsnitt äter 4,2 ägg i veckan, vilket motsvarar drygt 218 ägg per person och år.

Swenströmskas Stenugnsbageri Bergvik med ny servering i Karlstad

Karlstadsbageri i ny fas – Swenströmskas öppnar på Bergvik

I en tid där många verksamheter kämpar med att behålla tempo och hantverk under expansion, går Swenströmskas Stenugnsbageri en annan väg. Med ett starkt förankrat koncept, ett familjenamn med lokal tyngd och ett gediget hantverk i ryggen tar bageriet nu nästa steg – en ny etablering på Bergvik köpcenter i Karlstad.